Yli 15 miljoonan euron turistibussit

Venäläisten turistibussien matkustajat, kuskit ja oppaat saattavat joskus kokea, että he eivät ole suomalaisten viranomaisten erityisessä suosiossa. Helsingin keskustassa on näiden turistibussien vaikea nykyään löytää paikkaa, jossa pysähtyisivät noutamaan matkustajia. Venäjän puolella rajan ylitys ehkä onnistuu reilussa puolessa tunnissa, mutta Suomen puolella rajalla joudutaan odottamaan useita tunteja, jotta edes kutsutaan rajatarkistukseen. Perjantaina aamuyöllä 10. lokakuuta puolisen tusinaa pietarilaisia turistibusseja odotti yli 5 tuntia pääsyä rajatarkastukseen.

Keitä nämä turistibussien matkustajat ovat? He tulevat Suomeen erittäin halvalla ns. venäläisellä turistibussilla, koska haluavat käyttää rahansa Suomessa ostamiseen. Erityisesti ostokset tehdään Helsingissä, mutta myös muissa paikoissa matkanvarrella sikäli kuin turistibussi pysähtyy. He saapuvat Suomeen ostamaan tuotteita. Näitä busseja lähtee joka ilta Pietarista Ligovski prospektilta jo pelkästään puolisen kymmentä. Matka tehdään yöllä, jotta päivä on aikaa ostoksille. Matkustamiseen ja majoitukseen ei käytetä juurikaan varoja.

Perjantaina aamuyöllä 10.10. laskin erittäin varovaisen arvion, että Suomeen pääsyä jonotti noin 350 ihmistä, joiden aikomuksena oli tuoda Suomeen valuuttatuloja. He odottivat, milloin pääsisivät ostoksille. Tuskin kukaan matkustaja käyttää alle 100 euroa käydessään Suomessa. Edes Suomen rajaviranomaiset eivät hyväksy niukkoja rahavaroja maahantulijalta. Rahojen riittävyys lasketaan jo rajalla. Tämän erittäin varovaisen laskutoimituksen mukaan yli 40 000 euroa saapuu näiden muutaman yöllisen turistibussin kyydissä joka päivä Suomen kansantalouden hyväksi. Vuoden aikana nämä turistibussit tuovat erittäin varovaisen arvioiden mukaan Suomen kansantalouden hyväksi yli 15 miljoonaa euroa eli yli 90 miljoonaa vanhaa Suomen markkaa. Täytyy muistaa, että he ovat saapuneet Suomeen juuri ostoksille. Toki moni muukin venäläinen saapuu Suomeen ostoksille, mutta tällä kertaa arvioidaan vain näiden muutaman yöllisen turistibussin kansantaloudellista merkitystä.

Viron ja Puolan liittyminen EU:n jäseneksi asettaa haasteen joustavan rajanylityksen kehittämiseksi myös Suomen rajalla. On suuri uhka, että venäläiset turistiautot kääntyvät Berliiniin, jonne pääsee lähes samassa ajassa kuin Helsinkiin voi nykyään saapua Pietarista, jos Suomenlahden eteläpuolella rajanylitys muodostuu joustavaksi. Kevättalven 2004 kuuma kysymys onkin, kenelle kelpaavat yli 15 miljoonaa euroa.

Juha Molari