Autojen myynti vilkasta |
Suomessa on autojen myynti ollut vilkasta vuoden 2003 aikana autoveron alentumisen jälkeen. Tässä tilanteessa suomalaiset autoliikkeet saattavat vaarallisesti hetkellisen kotimaisen kysyntätarpeen tyydyttämisen riemussa unohtaa autokaupan megatrendit. Venäjän väestömäärä on kaksinkertainen Saksaan nähden. Venäjä on ollut kuitenkin kaukana kärkisijojen takana uusien autojen ostotilastoissa. Esimerkiksi vuonna 2000 venäläisten ostovoluumi oli yhä lähes 20 % alle saksalaisten ostovoluumin. Venäjällä kysyntä on ollut suurta Ladaa ja Gaz -automerkkejä kohtaan. Venäjän talouskasvu viimeisen kolmen vuoden aikana on kääntänyt myös autokaupassa trendiä, joka on nyt kääntynyt voimakkaasti ulkomaisiin autoihin. Venäjällä automyynti on säilynyt nyt runsaana jo usean vuoden ajan. Ulkomaalaisten autojen myynti on nyt liki kaksinkertaistunut vuosittain. Amerikkalaisen GM:n on lisännyt vuoden 2000 jälkeen autonmyyntiään 2 kertaiseksi vuosittain, Ford on lisännyt yli 200 % myyntiään vuodessa. Mitsubishi Motorsin myynti on kasvanut yli 50 % vuodessa, Nissan on kaksinkertaistunut myyntinsä vuosittain, Toyota lisää myyntiään lähes 90 % vuodessa. Hondan myynti on lisääntynyt Venäjällä myös lähes 50 % viime vuosien aikana verrattuna aina edeltävään vuoteen. Honda suosituin malli on Honda CR-V, joka on puolet Hondan Venäjän myynnistä. Honda HR-V SUV on ollut seuraavaksi suosituin. Hondan malli CR-Vs on otettu innostuneesti vastaan Venäjällä. Hondalla on 8 virallista jälleenmyyjää Venäjällä, joista 5 on Moskovassa, yksi Pietarissa. Honda myy myös moottoripyöriä ja muita koneita Venäjälle. Useimmat eurooppalaiset autovalmistajat ovat kaksinkertaineet myyntinsä vuosittain. Volkswagen kaksinkertaistaa, tsekkiläinen Skoda 2,5-kertaistaa myyntinsä vuosittain. Peugeot ja Citroen ovat vielä uusia tulokkaita Venäjän markkinolla ja ovat voineet liki kolmenkertaitaa myyntiään vuosittain. Ranskalainen Renault möi vuoden 2002 aikana yli 7000 autoa Venäjälle, mikä oli yli 50 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Suosituin automalli oli Renault Clio Symbol, jonka osuus Renaultin myynnistä on 50 %. Renault Megane on toisella sijalla. Renaultilla on yli 40 virallista jälleenmyyjää 22 eri kaupungissa Venäjällä. Citroen on lisännyt voimakkaasti autonmyyntiään Venäjällä. Vuonna 2002 autonmyynti lisääntyi yli 100 % edellisvuoteen nähden, kun vuonna 2001 myynti oli vielä hyvin vähäistä. Citroenin suosituin malli on ollut Venäjällä C5, toiseksi suosituin Berlingo. Myös C3 myynti on kehittynyt suotuisasti. Citroenilla on voimakkaat kasvutavoitteet autonmyynnin suhteen Venäjällä. BMW:n myynti lisääntyi vuonna 2002 noin 50 % vuoteen 2001 nähden Venäjällä. BMW Russland Tradingin tilastojen mukaan 3-sarjan myynti kasvoi 2,5 kertaiseksi, 7-sarjan myynti 4-kertaiseksi, X5-sarjan 2,5-kertaiseksi, kun taas 5-sarjan myynti laski jossakin määrin. 3-sarjan BMW kasvoi suosituimmaksi malliksi Venäjällä ohi 5-sarjan BMW:n. BMW autoja myydään 22 virallisen jälleenmyyjän kautta 17 eri kaupungissa Venäjällä. Uuden 6-sarjan (kuvassa) Coupen uskotaan korvaavan 5-sarjan laskusuhdanteista myyntiä. Ulkomaisten autojen saapuminen Venäjälle on luonut haasteen venäläiselle autoteollisuudelle, jonka tulee modernisoida tuotteitaan ja suuntautua yhä enemmän kehitysmaavientiin. Vuoden 2002 aikana venäläinen autovalmistaja Avtovaz suunnitteli lisäävänsä markkinointi- ja myyntijohtaja Vladimir Kuchain mukaan autovientiä 8 % vuoden aikana. VAZ vei noin 95 000 autoa vuoden 2002 aikana, kun 2001 vienti oli 88 000 autoa. VAZ:n autovientiä on 48 maahan, joista puolet ovat kehitysmaita. Suosituimmat automallit ovat olleet viime aikoina VAZ-2110 ja Niva. GAZ ja Fiat sopivat kesällä 2002 yhteistyöprojektista Fiat Stilon valmistuksesta. Tuotantotavoitteena on 100 000 autoa vuodessa, mitä varten on investointitarpeet 200 miljoonaa dollaria. Venäläinen turisti nouti Suomesta kymmenen vuotta sitten matkatuliaisinaan halvan käytetyn auton, koska käytetyn auton tarjonta oli niukkaa Venäjällä. Tällä hetkellä Venäjältä järjestään jälleenmyyjien toimesta autonhakumatkoja Saksaan, minkä tähden suomalaisesta autoliikkeestä noudettu käytetty auto ei ole enää samalla tavalla vetovoimainen. Venäläiset paikalliset autokuvastot ovat jo monipuolisia ja runsaita autotarjonnaltaan. Venäläisten mielikuva suomalaisten autokauppojen palvelusta ja tarjonnasta ovat valitettavasti samanaikaisesti olleet köyhtymässä tai jopa unohtumassa venäläisten keskuudessa. Venäjän kauppatie -lehden haastatellussa venäläinen ammattimainen autonhakija (noutaa autot Saksasta) paljasti täysin kiinnostuksensa puutteen Suomea kohtaan. ”Hinnat eivät ole kilpailukykyisiä”, mies väitti. Todellisuudessa suomalaiset autoliikkeet välittävät niin uusia kuin käytettyjä autoja Saksasta edullisin hinnoin, mutta venäläisten tietoisuus tästä palvelusta on kuihtumassa. Uusien autojen tax-free -hinnat ovat Suomessa kilpailukykyisiä. Aina tule ottaa huomioon autonnoudon kokonaiskustannukset. Useat venäläiset miehet selaavat toki yhä suomalaisten autolehtien kuvastoja toivoen löytävänsä auton lähialueelta. Sunnuntaina 28.10. istuin venäläisessä turistibussissa matkustaen Pietariin ja keskustelin erään tällaisen venäläisen miehen kanssa. Hän selasi epätoivoisesti suomenkielistä autokuvastoa, jonka hinnasto oli kirjoitettu suomalaisia asiakkaita varten. Autoliikkeiden markkinoinnin kannalta venäläisittäin ”oikeiden hintojen”, tax free -hintojen ja autokuvastojen, tulisikin olla tarjolla myös sellaisessa mediassa, jonka venäläinen matkustaja tuntee hyvin ja löytää vaivatta. Juha Molari |