Venäläiset messut — mahdollisuus suomalaisille

Suomalainen käyttää eurooppalaisista vä- hinten rahaa vaatteisiin sitten kreikkalaisten, jotka säästävät kustannuksista jo ilmastollisten seikkojen tähden. Pietarissa on sen sijaan ilmasto samanlainen kuin Suomessa.

Kesällä tarvitaan vaatteita lämmintä säätä varten, talvella pakkassäitä varten, syksyllä ja keväällä tulee etsiä sopivat vaatteet.

Monimiljoonaisessa kaupungissa riittää myös niitä naisia ja miehiä, joille tyylikäs pukeutuminen on tärkeää. Pukeutumiseen sijoitetaan runsaasti varoja.

Toki myös köyhät pukeutuvat vaatteisiin: ilman vaatteita ei Pietarissakaan kuljeta. Tämä merkitsee erittäin suuria alan markkinoita.

Marraskuun 3.-7. päivä oli Pietarissa Park Pobedin puiston tuntumassa valtavassa urheilukompleksissa useassa kerroksessa esillä vaatetusalan yrittäjiä huopatossujen myyjistä alusvaattemyyjiin. Farexpon (Orticonin) erinomaisesti järjestetyille muotimessuille osallistui yli 350 yritystä. Messutilaa oli yli 12 000 neliömetriä.

Messuvieras saattoi myös ostaa tuotteita. Messuvieraita oli jo vuonna 2002 yli 33 000, mutta vuosi vuodelta on osallistujien määrä kasvanut tuntuvasti.

Venäläistä lehdistöä oli paikalla, suomalaista mediaa edusti ainoastaan Venäjän kauppatie -lehti. Venäjän kauppatie -lehti osallistuu myös jatkossa tiiviisti mm. Farexpon messuille.

Yrityksiä oli vuoden 2002 tilastojen mukaan 48 eri Venäjän kaupungista, sekä myös mm. Valkovenäjältä, Ukrainasta, Moldoviasta, Latviasta, Italiasta, Puolasta, Ranskasta, Saksasta, USA:sta, Hollannista, Turkista, Tsekista.

Suomalaisen median edustajana oli erittäin yllättävää ja surullista, että Orticonin järjestämillä Syksyn muotiviikolla Pietarissa 3.-7.11.2003 ei suomalainen vaateteollisuus tai -kauppa esittäytynyt. Venäjän kauppatie -lehdellä oli toki oma messutila.

Venäläiset vaateyrittäjät tunsivat Venäjän kauppatielehden hyvin, tulivat itsenäiset keskustelemaan ja kokivat, että yhteistyön rakentaminen nimenomaan suomalaisiin vaatetusalan yrityksiin olisi Pietarista mitä luontevin ratkaisu. Monet yrittäjät olivat erittäin kiinnostuneita löytämään yhteistyökumppaneita Suomesta kauppaa ja tuotantoa varten.

Venäjällä on tällä hetkellä hyvin dynaaminen ilmapiiri, jonka tuomia mahdollisuuksia ei suomalaisten yrittäjien toivoisi menettävän. Moni suomalainen yrittäjä laskee toki oman messutilan pystyttämisen aiheuttamia kustannuksia.

Hyvin pienellä sijoituksella nämä yrittäjät olisivat voineet kuitenkin olla läsnä miljoonakaupungin muotimessuilla (Venäjän kauppatie -lehden mainostilan välityksellä). Vastaava mahdollisuus on myös muiden toimialojen yrittäjillä.

Muotimessuille osallistuvien yritysten määrän kasvu

Venäläinen nainen pitää turkistuotteista

Juha Molari