Tavaratalo «Passage»: 156 vuotta eleganttia kauppatoimintaa |
Tavaratalo Passaz on yksi niistä. Aivan kaupungin keskustassa sijaitseva ja viime vuonna 155-vuotisjuhliaan viettänyt Passaz on aina ollut sekä kaupungin asukkaiden että turistien suosima shoppailukohde. Sen takia haastattelemme Galinaa, joka on ollut työssä Passazissa melkein 30 vuotta ja joka on tehnyt uran varastonhoitajasta yhdeksi osastonjohtajista, saattaa kiinnostaa sekä niitä lukijoita, jotka ovat Passazin kanta-asiakkaita, että niitä, joille tutustuminen Passaziin on vasta edessä. - Galina, olette työskennellyt Passazissa jo pitkän aikaa. Millä tavalla tavaratalo on näiden vuosien aikana muuttunut? - Koko imago on muuttunut nykyaikaiseen, moderniin suuntaan. Passazista on tullut suuri, mutta sopusuhtainen kokonaisuus, jossa kaikki marmorilattiasta ja liikkuvista ovista ystävällisiin ja hymyileviin myyjiin vastaa europpalaisen tavaratalon tasoa. Nykyään tavarat sijaitsevat osastoilla siten, että ostajien olisi mahdollisimman helppoa löytää tarvitsemansa esineet. Meillä on yhdistetty vaateosasto, kenkäosasto, alusvaateosasto, taloustavaroiden kompleksi, iso lahjaosasto, jossa on paljon kauniita perinteisiä venäläisiä käsitöitä. Meillä on myös parfyymi- ja kauneudenhoito-osasto, koruesineitä, miesten ja lasten tavaroita, sekä iso supermarket, jossa on laadukkaita elintarvikkeita. Meiltä löytyy siis kaikkea. - Kun Passazin imago on niin muuttunut, varmasti asiakkaatkin ovat tänään toisenlaisia. Minkäläinen on tyypillinen nykyaikainen ostaja? - Tänään, kun valikoimat ovat laajat, ostetaan myös valikoiden. Ihmiset eivät enää osta mitä tahansa. Meidän kanta-asiakkaamme ovat kyllä vakavaraisia. Toisaalta on mummojakin, jotka ovat tottuneet ostamaan Passazista ja he ovat pysyneet meidän uskollisina asiakkainamme näihin päiviin asti. Kuten yleensä, niin meilläkin suurin osa ostajista on naisia, mikä selittyy valikoimalla. Myöskin monet venäläiset julkkikset käyvät meillä usein ostoksilla. - Onko teillä paljon ulkomaalaisia asiakkaita? - Kyllä, turisteja käy joka päivä. Erityisen usein meidän vieraamme ovat Suomesta, Kiinasta, Japanista, Italiasta ja Saksasta. Turistit käyvät ilman muuta eniten lahjaosastolla. Venäläinen käsityö (Hohloma, Gzel) on aina ollut hyvin suosittua. - Passazin työntekijänä ette voi olla täysin objektiivinen, mutta kuitenkin ihan asiallisesti: miksi meidän lukijoittemme pitäisi käydä juuri Passazissa, kun he tulevat Pietariin? - Koska voimme tarjota heille laadukasta palvelua ja jopa vertailukelpoisia hintoja, eli hinta-laatu- suhde on meillä erinomainen. Olemme olleet Venäjän markkinoilla jo 156 vuotta ja myymme korkealaatuisia, muodikkaita tavaroita kohtuullisilla hinnoilla. Meidän tavarantoimittajiemme joukossa on sellaisia maailmankuuluja firmoja kuin Luhta, Gabor, Triumph, Liz Sharmel, Stahlmann jne. Meillä on aina juhlatarjouksia ja erilaisia mielenkiintoisia tapahtumia. Kanta-asiakkaille tarjoamme erikoisetuja. Ja jokainen ostaja voi luottaa siihen, että hänen oikeutensa asiakkaana otetaan huomioon. Työskentelemme periaatteen ”Asiakas on aina oikeassa” mukaan. - Minä uskon (ja tiedän), että Passazin ulkomuoto on muuttunut, mutta itse ihmiset muuttuvat tavallisesti paljon hitaammin. Tällä tarkoitan myyjiä. Kaikki tietävät, että tähän asti venäläisissä kaupoissa on saattanut törmätä epäystävälliseen käytökseen, epämiellyttäviin kommentteihin... - Meillä se ei ole mahdollista. Täytyy sanoa, että tässä suhteessa Passaz oli jo Neuvostoliiton aikana myönteinen poikkeus. Meidän myyjämme ovat nuoria, kauniita, hymyileviä tyttöjä, jotka ovat asiakkaita kohtaan aina erittäin huomaavaisia. Mutta ulkonäön lisäksi heidän pitää tuntea perusteellisesti myynnissä olevat tuotteet ja osata kommunikoida hyvin asiakkaan kanssa. Vieraiden kieltenkin osaaminen katsotaan eduksi, erityisesti matkamuisto-osastolla. Tänään myyjien on noudatettava kultaista keskitietä: heidän on oltava palvelualttiita, mutta ei kuitenkaan liian tunkeilevia. Mielestäni meidän työntekijöiltämme se onnistuu hyvin. Esimerkiksi, jos joku asiakas on sovittanut runsain määrin erilaisia vaatekappaleita, mutta ei sitten lopulta ostakaan yhtään mitään, he eivät anna asiakkaan kuulla mitään kommentteja, vaan hymyilevät kiltisti, ainakin siihen asti, kun asiakas lähtee pois. Meidän keskuudessamme tällaisia ”ostajia” kutsutaan jostain syystä valkoisiksi ruusuiksi. - Te korostitte koko ajan myyjien nuoruutta. Mutta mitä vanhoille työntekijöille tapahtuu? Heitetäänkö heidät noin vain ulos? - Ei missään tapauksessa. Juuri päinvastoin. Nuoret etsivät aina parempipalkkaisia paikkoja, mutta vanha kaarti on omalle tavaratalolle uskollinen. Meille on tärkeintä talon hyvä maine ja olemme ylpeitä siitä, että olemme työssä Passazissa. Elena Puumalainen |