YK:n tutkimus 2004 Venäjällä monipuolinen tuotevalikoima |
Venäläiset tuotteiden valmistajat ja kauppiat omaksuvat nopeasti markkinoiden vaatimukset, länsimaiset tyylit ja länsityyliseen modernin jälleenmyynnin. Tehtaat saavat korkeaa teknologiaa Italiasta ja Saksasta sekä länsimaisia liikkeenjohdollisia ohjeita. Pelkkä naapuruus Venäjän kanssa ei enää riitä suomalaisten yritysten kilpailueduksi. Nyt tarvitaan myös venäläisen asiakkaan kuulemista, liikesuhteiden hyvää hoitamista ja onnistunutta markkinointiviestintää – sanalla sanoen lisääntyvää suomalaista aktiivisuutta menestyksen turvaamiseksi.
Venäjällä on paljon tavaraa Venäjällä on tutkimus- ja kehitystoimintaan herätty yhä enemmän. Sen osuus BKT:sta on jo suurempi kuin esimerkiksi mitä tutkimukseen ja kehittämiseen käytetään Italiassa ja Espanjassa. Tämä tulee ilmi tuoreesta YK:n tutkimuksesta Economic Survey of Europe 2004 No 1. (United Nations Publications, Sales No. E. 04. II.E. 7. New York-Geneva). Läntisissä kehittyneissä talouksissa on tuotteiden moni-ilmeisyys huomattavasti korkeampi kuin vähemmän kehittyneissä kansantalouksissa. Venäjällä on tuotevalikoima jo tällä hetkellä laaja länsimaiseen tapaan. Kuviossa 1 on Venäjä vasemmassa ylälaidassa ja Suomi on lähellä kuvion keskustaa. Bruttokansantuote on asukasta kohti suurenee, kun kuviossa siirrytään oikealle, ja tuotevalikoima kasvaa siirryttäessä kuviossa ylöspäin.
Venäjällä on kuluttajille tarjolla poikkeuksellisen kattava tuotevalikoima – laajempi kuin Suomessa. Suomalaisten valmistajien ja myyjien ei pidä tyytyä siihen uskomukseen, että he voivat saavuttaa menestyksellisen tulevaisuuden vain tyydyttäen venäläisten loputonta kysyntää tuotteista, joita Venäjällä ei olisi tarjolla. Venäjällä on runsas tuotevalikoima. Muutamien tuotteiden valikoima on toki yhä Suomessa runsaampi, jopa hintataso on Suomessa alhaisempi kuin Venäjällä (esim. mikroaaltouunit), mutta pääpiirteittäin tuotevariaatiot ovat Venäjällä laajemmat kuin Suomessa.
Trevor Barton: ”Oikea aika Venäjälle!” Kansainväliset yritykset ovat havainneet Venäjän muuttuneen markkinatilanteen. Trevor Barton artikkelissaan The Right Time for Russia (Overseas Trade Magazine, Trade Partners UK 2002) luonnehtii Venäjällä vallitsevia vaatemarkkinoita jo sanalla ”aggressiivinen”. Yritykset haluavat intensiivisesti tavoittaa ostovoimaisia, muotitietoisia varakkaita kuluttajia. Varakas kuluttajakunta tuntee hyvin sellaiset brandit kuin D & G, Escada, Maxmara, Hugo Boss, Ermengildo Zegna, Briony, Pierre Cardin, Versace etc. Passiivinen ei enää menesty Venäjällä. Pelkkä tuotteen olemassaolo ei enää riitä menestykseen. Venäjällä on huikean ostovoimaiset markkinat, vaikka bruttokansantuote jää asukasta kohti alhaiseksi. Tähän ei ole syynä vain alhaiset elinkustannukset ja suuri harmaa talous, vaan myös tuloerot. YK:n tutkimus toi ilmi vuonna 2004, että Venäjällä ovat tuloerot kasvaneet. Tuloerot ovat huomattavasti suuremmat kuin esimerkiksi OECD-maissa keskimäärin. J.M. J.M. |