Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n (Laserkatu 6, Lappeenranta;
www.takoy.fi) raportista Mediatutkimus – Venäläismatkailijat Suomessa
ilmenee, että venäläiset tekivät Kaakkois-Suomen raja-asemien kautta Suomeen
vuonna 2003 ennätyksellisesti 1,53 miljoonaa matkaa.
TAK Oy toteutti tutkimuksen haastattelemalla henkilö-, linja- tai
pakettiautolla, junalla tai lentokoneella lähteviä venäläismatkustajia
Imatralla, Nuijamaalla, Vainikkalassa, Vaalimaalla sekä Helsinki-Vantaa
lentoasemalla. Haastattelut tehtiin tammi-, huhti- ja heinäkuussa 2003,
jolloin Venäjän kauppatie –lehden toiminta ei ollut vielä kasvanut nykyiseen
laajuuteensa. Tästä huolimatta tulokset olivat suosiolliset lehdelle.
Älä unohda mainostaa kesällä!
Keväällä 2003 oli ennakoitu, että euron kurssinousu dollariin
nähden vähentäisi venäläisten matkustamista. Vastoin odotuksia kesällä 2003
tehtiin matkoja Suomeen enemmän kuin koskaan. Kesäkuukaudet ovat olleet
vuosittain aikaa, jolloin venäläiset saapuvat mieluisasti Suomeen.
Kesähelteissä ei pidä suomalaisen yrittäjän unohtaa mainonnan oikea-aikaista
kohdentamista.

Millainen venäläinen matkustaa Suomeen?
Venäläisista matkustajista pääosa (55%) on 25-44 –vuotiaita,
vaikka myös 45-64 –vuotiaitten osuus (32%) on vahvistunut. Johtavassa
asemassa olevat (13 %), yrittäjät (20%) ja toimihenkilöt (30%) muodostavat
63% kaikista venäläisistä matkustajista. Pyrkimys heidän tavoittamiseksi on
älykästä strategista toimintaa.
Venäläisen median seuraaminen
Venäjällä on lukuisia radioasemia. Yhden radioaseman välityksellä
Suomeen matkustavan venäläisen tavoittaminen on vaikeaa. Parhaatkin
radioasemat jäivät alle 50% osuuteen vastaajista. Mainostaja ei voi tietää,
että radiota kuunnellaan mainoksen hetkellä aktiivisesti tai laisinkaan.
Radioasemien seuraaminen oli runsainta työttömien, opiskelijoiden ja
kotirouvien keskuudessa. Suosituimpia televisiokanavia (Ort 1, RTR, NTV)
seurasi säännöllisesti yli 60% matkustajista. Eläkeläiset, kotirouvat ja
työttömät katsoivat televisiota.
Venäläisistä viikkolehdistä luetuin oli Argumenty I Fakty (41% luki
säännöllisesti). Komsomolskaja Pravdaa luki 25%. Venäläisiä viikkolehtiä
lukivat yli 64- vuotiaat, 55-64 –vuotiaat, eläkeläiset, kotirouvat ja
työttömät. Venäläisten sanomalehtien seuraaminen oli vähäistä, suosituinta
Vyborskije Vedomostiaa seurasi 26% säännöllisesti. Sanomalehtien
välityksellä voitiin tavoittaa eläkeläisiä ja kotirouvia. Pietarissa
ilmestyvien venäläisten ilmaisjakelulehtien seuraaminen oli hyvin vähäistä.
Parempi kuin venäläiset viikko- ja sanomalehdet
Rajalla, liikenteen solmukohdissa, messuilla, konsulaateissa ja
useissa muissa pisteissä jaettava Venäjän kauppatie –lehti tavoittaa Suomeen
saapuvat venäläiset matkailijat ja liikemiehet paremmin kuin venäläiset
viikko- ja sanomalehdet, yhtä hyvin kuin Venäjän televisiokanavat!
55% Suomeen tulevista venäläisistä luki säännöllisesti Venäjän kauppatie
–lehteä. Tulos oli paras kaikista jaettavista suomalaisista ja venäläisistä
ilmaisjakelulehdistä. Todellinen vaikuttavuus on em. tulostakin parempi,
koska lehteä lukevat myös suomalaiset matkustajat sekä venäläiset yrittäjät
ympäri Venäjää. 59% Suomeen saapuvista venäläistä naisista ja 52% miehistä
seurasi säännöllisesti Venäjän kauppatie –lehteä.
Venäjän kauppatie –lehti erottautui edukseen muista lehdistä kaikissa
ikäryhmissä, erityisesti 36-44 –vuotiaitten keskuudessa. Sanomalehden
luettavuuden ja ulkoasun hyvyyttä kuvastaa, että yli 64 –vuotiaat
matkustajat eivät juuri lue muita ilmaisjakelulehtiä, niin he lukivat yhä
Venäjän kauppatie –lehteä. Venäjän kauppatie –lehti oli suosituin lehti
kaikkien ammattikuntien keskuudessa. Toimihenkilöiden, yrittäjien ja
johtajien kiinnostus oli suosiollinen lehdelle. Venäläiset päättäjät lukevat
Venäjän kauppatie –lehteä.
Matkapäätös kokemusten ja Venäjän kauppatie –lehden
avulla
Venäläiset turistit ja liikemiehet saavat tietonsa matkakohteesta
aikaisempien käyntiensä (53%) ja Venäjän kauppatie –lehden perusteella
(28%). Parhaiden matkatoimistojenkin merkitys jäi tutkimuksessa tuntuvasti
alle 20%:n.
Juha Molari |