Ljubov Sliska kertoi Echo –radiokanavalla uuden lain valmistelutyöstä, jonka mukaan mobiililiikenteessä mainonta kiellettäisiin Venäjällä (3.8.2004 Gateway to Russia). Tämä ”Laki mainonnasta” asettaisi erityisen vakavia rajoituksia oluen
mainonnalle. Tupakkamainonta saisi myös rajoitukset. Mikäli laki hyväksytään, niin merkittävä osa olut-mainonnasta poistuisi televisiosta. Lakia perustellaan kansanterveydellä.
Lakivalmistelussa oli alkuaan suunnitelma kieltää kaikki mainonta sellaisista alkoholijuomista, jotka ovat väkevämpiä kuin 0,5 %. Uusi laki määrittelee myös traditionaalista venäläistä juomaa kvas ja kefir. Näiden juomien mainontaa ei
sallita televisiossa aamusta klo 7 iltaan klo 10. Mainokset eivät saa antaa mielikuvaa, että olut olisi hyvä tapa tyydyttää jano. Laissa on määritelty useita järjestöjä, joita ei saa käyttää oluen ja mietojen alkoholijuomien mainonnassa
(lääketieteelliset ja kasvatukselliset yhteisöt, lasten organisaatiot ja urheilujärjestöt).
Lainsäätäjien on arvioitu asettavan enemmän rajoituksia oluen tuottajia vastaan kuin vodkan ja tupakan valmistajia vastaan. Terveydelle vaarallisiksi tuotteiksi on rinnastettu myös kefir. On myös katsottu lainsäädäntötyön heijastavan
aktiivien vodka-lobbareiden päämääriä. Joku vuosi sitten Vladimir Zhirinovsky sanoi, että ”olut on hyvin paha juoma, koska se tekee ihmiset lihaviksi, se vahingoittaa maksaa ja tekee ihmiset typeriksi. Vodka on vähemmän vaarallinen,
vaikka se on väkevämpi juoma” (Pravda 3.8.2004).
Uusi laki kieltää käyttämästä ihmisiä, eläimiä tai muita kuvia oluen mainonnassa. Venäjällä on lehdistössä kiinnitetty siihen huomiota, että eräissä tutkimuksissa Yhdysvalloissa, Britanniassa, Ranskassa ja Ruotsissa ei ole havaittu
riippuvutta mainonan ja oluen kulutuksen välillä. Oluen mainonnan kustannukset ovat kohonneet 58 % Britanniassa menneen 12 vuoden aikana, mutta kulutus on laskenut 17 %:lla. Mineraalivesiä, kahvia ja suklaata mainostetaan päivittäin
Venäjällä vodka-tuotemerkkien avulla. Jos oluen mainonta poistuu televisiosta, niin vodkan kulutuksen uskotaan kasvavan huomattavasti.
Juha Molari |