Andrei Smirnov kirjoitti Rosbaltin uutisessa 6.8.2004 (vain vähän ennen valitettavia terroritapahtumia) arvion, että yhden turistiristeilyaluksen saapuminen Pietariin tuo 2500 matkustajaa pariksi päiväksi, kukin turisti tuo yli 120 euroa
päivittäin kaupunkiin. Edelleen hän korosti, että pelkästään korkealaatuiset palvelut eivät riitä, vaan turistit tarvitsevat myös turvallisuutta. Vuonna 2003 vieraili noin 500 000 turistia Pietarissa. Turistiin kohdistuneita rikoksia oli
kaikista kaupungissa tapahtuneista rikoksista 0,3 %.
Rikollisuuden päätyyppi (35 kaupungissa rekisteröityä rikosta 1-5/2004) oli varkaudet. Turismi keskittyy Pietarissa erityisesti pääkadun varrelle, Nevski Prospektin tuntumaan.
Turistit olivat joskus valittaneet kerjäläismustalaisten voimakkaasta käytöksestä.
Turisti elää turvallisesti Venäjällä. Suomalaiset pelkäävät joskus tarpeettomasti, vaikka toki suomalaiset eivät ole ainoita pelkureita. Seikkailutarinoita kerrotaan toki mieluisasti ennen ja jälkeen Venäjän matkaa: näin pelkoja tulee
käsiteltyä sallitusti muiden seurassa, ehkä myös sankarillista itsetuntoa kohottaa tuttavien kauhistelut. Mutta kukapa ei muistaisi huvittuneena, kuinka vasta vuoden -99 lopulla suomalaisessa mediassa varotettiin matkustamista Venäjälle,
koska vuosituhannen vaihdoksen pelättiin sotkevan tietokoneohjelmat? Ylimielinen maailman valtias voi kuitenkin joutua juovuksissaan ongelmiin. Terve harkintakyky riittää toki selviytymiseen. Kukkaroa ei pidä säilyttää takataskussa
näkyvästi. Pimeitä yöllisiä kujia on syytä välttää, kuten missä tahansa suurkaupungissa. Käsilaukkua ei ole syytä heilutella avonaisesti kiihkeän ihmisjoukon keskellä. Pelot haihtuvat tavallisesti kokemuksen kanssa. Pelot valitettavasti
samentavat turistin kykyä nähdä avarasti mahdollisuuksia, joita Venäjä tarjoaa.
Myös autolla voi liikkua turvallisesti Venäjällä – ainakin luoteis-Venäjällä. Toki vakuutuksen avulla voi hallita riskejä. Automatkustaja oppii nopeasti myös rajamuodollisuudet (venäläisille on oma erillinen jono Venäjän raja-asemalla,
täytyy täyttää autotiedot tulliselvityslomakkeisiin jne). Suomalainen liikennevakuutus tai vapaaehtoinen autovakuutus ei ole voimassa Venäjällä, minkä tähden suomalaisten täytyy hankkia autolleen venäläinen autovakuutus Venäjällä autoilun
ajaksi. Tämä voi tapahtua viime hädässä raja-asemalla tai raja-aseman tuntumassa esim. Rajahovissa. Suomessa on vain muutama vakuutusmeklari saanut oikeuden välittää venäläisiä autovakuutuksia. Kesällä 2004 Helsingissä Firstbrokersin
kautta Ingostrandin vuosivakuutus henkilöautolle maksoi 311 euroa. Hinta riippuu moottorin koosta. Pakollinen vakuutus korvaa vastapuolelle n. 11 000 euroon saakka vahingot. Yrityksen toimitusjohtajan Leo Liinamaan mukaan meklariyhtiön
pääasiakaskunta ovat kuitenkin yritysasiakkaat (kuljetusliikkeet ja linja-autot).
Pelot ovat alkaneet vaikuttaa turismiin. Moskovan ääni –radiokanava arvioi jo noin 20 000 turistin peruneen matkansa Venäjälle äskettäin tapahtuneiden terroritekojen tähden. Tilanteen korjaantuminen vaatii paljon aikaa. Turismi alkoi heti
vähentyä lentokoneiden räjähdysten jälkeen. Räjähdys lähellä Rizhskajan metroasemaa Moskovassa ja etelä-Venäjällä pohjois-Ossetian kriisit seurasivat lento-onnettomuuksia. Tanska luki Venäjän jo niiden maiden joukkoon, jonne ei suositella
matkustamista. Taloudelliset menetykset turismin hiipumisesta ovat lähes 400 miljoonaa euroa.
Juha Molari
Juha Molari |