Venäläinen uskoo länsimaiseen tuotemerkkiin

90% venäläisistä uskoo, että tuontituotteiden laatu heikkenee, kun niiden tuotanto alkaa Venäjällä. Markkina-analyytikot havaitsivat selvityksessään, että Venäjän kuluttajamarkkinoiden voimakas piirre on luottaa ulkomailla valmistettuihin tuotteisiin. Virallisesti analyytikot eivät toki sano kuluttajien uskollisuuden heikentyneen lisenssituotteita kohtaan.

Nykyään lähes kaikki maailman johtavat tuottajat (kulutustavaratuotteet, kosmetiikka, parfyymit, kotitaloustuotteet ja elintarvikkeet) ovat hyvin harkitsevaisia tuotannon aloittamisessa Venäjällä. Useiden kilpailevien yritysten täytyy osata kehittää menestyvä markkinointikampanja, jotta tuotebrandi tulisi tutuksi venäläisille. Venäjällä on saatavilla olevien tuotteiden valikoima erittäin runsas ja kansainvälinen. Lisäksi tuotevalmistajien täytyy selvittää, kuinka he kykenisivät siirtämään tuotannon Venäjälle. Ihmeellinen suklaa, korkealaatuinen kahvi tai mainekkaat savukkeet ovat menettäneet kuitenkin ainutlaatuisen ulkomaisen makunsa, kun niiden tuotanto on siirtynyt Venäjälle. Niimpä venäläiset ovat jatkaneet tupakkakartonkien ja kahvipakettien ostoa duty-free –kaupoista. Venäläinen epäluottamus kotimaassa valmistettuja tuotteita kohtaan tarjoaa mahdollisuuksia suomalaisille yrittäjille: Venäläinen uskoo joskus jopa tarpeettomasti Suomessa myytävän tuotteen erinomaisuuteen.

Lisenssituotteiden valmistajat vakuuttavat, että laatua valvotaan ankarasti myös Venäjällä. He puhuvat yhdenmukaisista standardeista ja työntekijöiden valmennusohjelmista. ”Mikään yritys ei voi sallia tuotteidensa laadun tipahtavan nykyisessä kilpailutilanteessa”, väittää Sergey Dukhanov parfyymien ja kosmetiikka teollisuuden edustajana (Maria Solovichenko, Pravda 8.9.2004). Myös Dmitry Yanin väittää, että venäläisessä mentaliteetissa käännytään mielellään ulkomaisen tuotemerkin puoleen ennen kotimaista. On kuitenkin myönnetty yleisesti, että suklaatehtaat ovat nopeasti muuttaneet reseptiaan, kun tuotanto on siirtynyt Venäjälle. Muutokset ovat tapahtuneet tuotantokustannusten alentamiseksi. Sveitsissä on sama suklaa huomattavasti kalliimpaa kuin Venäjällä.

Yrittäjät ovat Venäjällä alkaneet panostaa mainontaa brandin rakentamiseksi. Tuotteen ja yrityksen maine koetaan tärkeäksi tekijäksi nykyisessä kilpailutilanteessa. Venäläiset yrittäjät ja asiantuntijat ovat joskus jopa moittineet hienovaraisesti suomalaisia liian passiiviseksi mainonnassa. Venäjän mainosmarkkinat kasvavat vuonna 2004 arvioiden mukaan 30 %:lla n. 3,4 miljardiin dollariin (Venäjän federaation antimonopolipalvelu; RBC 9.9.2004).Televisiomainonta muodostaa 52 % käytetyistä mainosvaroista, printtimainonta 25 %, ulkomainonta 18 % ja radiomainonta 5 %. Nämä yritykset ovat tahtoneet menestyä Venäjän valtavilla markkinoilla.

Juha Molari