Ympäristöjohtaminen
on enemmän kuin Kioton ilmastosopimukseen sitoutumista. 1980-luvulta alkaen
ovat länsimaiset yritykset kohdanneet yhteiskunnan asettamia odotuksia
ympäristön suojelemiseksi. Tätä ennen oli ympäristöstä huolehtiminen
erityisryhmien harrastusta, yrityksille pelkkää kustannuslisää.
Metsäteollisuudella oli vielä 1980-luvun lopulla jyrkkä kanta, jonka mukaan
ympäristöongelmaa ei ole olemassa. Vasta 2000-luvulla on virinnyt yrityksissä
sosiaalinen ja eettinen vastuu. Yhteiskunnallisen vastuun vähin taso on
lainsäädännön noudattaminen. Useissa tapauksissa yritysten sidosryhmät
asettavat jo odotuksia, joissa ei tyydytä pelkkään laillisuuden valvontaan.
Itseään kunnioittava sidosryhmä tiedostaa tämän mahdollisuutensa valvoa
yrityksen yhteiskuntavastuun toteuttamista. Omaehtoinen vastuullisuus ylittää
jopa sidosryhmien vaatimukset. Tuolloin yrityksen omistajat oivaltavat, että
yhteiskunnallinen vastuu tuo itse asiassa pitkän ajan kannattavuuden.
Yrityksen omistajat oivaltavat, että maineriskien hallinta muodostuu
globalisoituvan median aikana yhä tärkeämmäksi tekijäksi: enää ei voi
takapihalla tehdä sopimattomuuksia luottaen, että etupihan imago säilyy
siistinä. Yhteiskunnallisen vastuun omaehtoisessa hoitamisessa on kyse yritys-
ja tuotekuvan kehittämisestä. Yhteiskunnallista vastuuta kantava yritys
määrittää kantansa ihmisoikeuksiin, tasa-arvoon, työntekijöiden oikeuksiin,
toimintatapoihin, lapsityövoimaan jne.
Venäjällä ei ole huolehdittu ekologiasta riittävässä määrin. Huonosti hoidettu
ekologia ei tarkoita, että kansalaiset eivät kunnioittaisi vastuullista
yritystä. Oman ekologisen uhkansa kohdanneet ihmiset antavat arvoa
yritykselle, joka ei koe ympäristöä pelkkänä kustannuslisänä.
Yrityskansalaisuus on toistaiseksi varsin nuorta Venäjällä, mutta nuorta se on
myös Suomessa. Hyvä yritys saa kilpailuetua myös Venäjällä, jos hän ymmärtää
yhteiskunnallisen vastuunsa. Toistaiseksi yritykset ovat luulleet, että Venäjä
on iso ja erilainen maa, jossa kilpailua käydään vain hinnalla. Laadukas
palvelu ei ole pelkästään tuotteen teknistä laaua, vaan myös hyvää eettisyyttä
ja hyvää laatua ympäristön hoidossa. Uhkaava kustannustekijä on muuttunut
luovaksi mahdollisuudeksi ja kilpailukeinoksi.
Rio de Janeiron ympäristökonferenssista (v. 1992) alkaen on kansainvälisesti
keskusteltu ekotehokkuudesta. Kestävää kehitystä varten tulisi edistää
sellaisia tuotanto- ja kulutustapoja, jotka vähentävät ympäristön painetta.
Tuotannossa käytetyn energian ja aineen määrää pitäisi vähentää. Venäjän
vahvuuksia ei ole ekotehokkuus. Venäjän luonnonvaraministeriö on aloittanut
uuden Ekologialain valmistelun. Tämän lain tärkeydestä on puhuttu jo vuosia.
Nykyistä lainsäädäntöä on luonnehdittu kaoottiseksi. Juri Trutnev ilmoitti
kesällä 2004, että uuden lain yksi päämääristä olisi Venäjän teollisuuden
modernisointi (RiaRosBuss/Rosbalt 6.8.2004). Liike-elämän edustajat ovat
toistaiseksi ilmoittaneet epäilyjä myös lakia kohtaan, koska sen koetaan
merkitsevän vain lisäkustannuksia ekologisten palveluiden tuottamiseen. Itse
periaatetta ympäristön puhtaudesta ei kuitenkaan kukaan vastusta. Trutnev
luonnehti Venäjän tilannetta: ”Me puhumme paljon ekologista ongelmista, mutta
valtiolla ei ole todellisia mekanismeja vaikuttaa tähän sektorii. Hallitus
suunnitteli alkuaan ekologista veroa, mutta liikemiesten vastustusten vuoksi
verosta jo luovuttiin. Nyt Venäjän luonnonvaraministeriö aloitti lainsäädännön
kehittämisen. Venäjän tehtailijoiden ja yrittäjien litto on vastustanut nyt
uutta lakisuunnitelmaa. Kritiikkiä voi puolustaa sikäli, että lakia
suunnitteleva hallitus on toisaalla leikannut Venäjän tulo- ja menoarviossa
vuodelle 2005 ympäristöohjelmien kuluja15,2 % edellisestä vuodesta.
Eräät tutkimukset ovat osoittaneet karuttomasti, että lukuisat suuret
kaupungit ovat huomattavasti rappeutuneet viime vuosien aikana. Nämä kaupungit
ovat merkittävästi saastuneet. Yksi pääsyistä heikentyneeseen ekologiseen
tilanteeseen on autojen lukumäärän huomattava kasvu. Toinen syy ovat
yritykset, jotka eivät ole panostaneet ekologiseen vastuuseen. Tärkeimmät
saastuttajat ovat lentävien orgaanisten komponenttien ohessa
sulfiittidioksidi, hiilimoksidi ja typpioksidit.
”Jaloilla aikomuksilla on rakennettu tie helvettiin” (Įėaćčģč ķąģåšåķč’ģč
āūģīłåķą äīšīćą ā ąä), sanoo venäläinen. Aikomus on jalo, mutta toinen kohtaa
siinä helvetin. Keskustelu ympäristöjohtamisesta on toistaiseksi tässä
tilanteessa. Tunnetusti aikomuksista toteutukseen on myös pitkä matka.
Juha Molari |