Sitran tutkimus Venäjän kapitalismista
Suuri maa, pitkä kvartaali

“Venäjän kasvavat markkinat tarjoavat uusia mahdollisuuksia Suomen taloudelle”, kuvaa taloustoimittaja Tapio Mäkinen uudessa Sitran tutkimuksessa suomalaisten yrityksien kokemuksia. Mäkinen liittyy Timo Vihavaisen Venäjän kahdet kasvot –teoksen luonnehdintaan populaarista suomalaisesta Venäjä-kuvasta. “Oman identiteetin muodostaminen edellyttää kuvaa toisesta, ja helposti ymmärrettävistä syistä tästä kuvasta pyrkii tulemaan ainakin osin negatiivinen... Heikot tiedot on korvattu stereotypioilla, joissa korostuvat karikatyyrimaisesti piirteet, joista oma viiteryhmä sanoutuu irti.” (s. 8). Mäkisen mukaan 1990-luku oli Venäjällä valtava edistyksen vuosikymmen: Sosialismi murskattiin ja luotiin perusta uudelle kapitalismille. Myös Putinin tehokkuus on ollut vaikuttava: verotusta yksinkertaistettiin ja alennettiin tuntuvasti, lainsäädäntöä uudistettiin ja yhtenäistettiin, maan yksityisomaisuudesta annettiin säädökset, byrokratiaa purettiin, rahoitussektoria kehitettiin, maatalousmaasta annettiin omat lait, syntyi öljyrahasto ja tullilait uudistuivat.

Rikollisuus ei ole ongelma
Puolueettoman Cefirin tutkimuslaitoksen tulokset vuodelta 2004 venäläisten yrittäjien kokemuksista yllättävät. Venäläiset yrittäjät eivät pidä rikollisuutta ongelmana, ja korruptio katsotaan vähäiseksi haitaksi. Vakavampia ongelmia ovat verotus, talouden vakaus, kilpailu ja veroviranomaiset. Paikalliset viranomaiset vaativat lupia sellaisenkin toiminnan harjoittamiseen, johon lain mukaan lupia ei tarvita. Askel askeleelta Venäjä on integroitunut läntisiin organisaatioihin.

Ripeät ja sitkeät suomalaiset
Mäkinen kertoo värikkäästi useita esimerkkejä suomalaisten yritysten kokemuksista. Fazerin suklaasta tuli Moskovan olympialaisten aikana 1980 vahva brändi. Fazer hallitsee tällä hetkellä myös kolmannesta Pietarin leipämarkkinoista. Määrällisesti mitattuna Hlebnyi Dom on ajanut Fazerin Suomen-tuotannon edelle. Fazerin omistamat tehtaat Pietarissa tuottavat leipomotuotteita 330 tonnia vuorokaudessa.

Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Kim Gran luonnehtii menestystä Venäjällä: ”Meidän brändipositiomme on selvästi parempi Venäjällä kuin missään muualla Suomen ulkopuolella. Olemme talvirenkaissa Venäjällä markkinajohtaja volyymissa, mutta sen lisäksi myös brändijohtaja, mikä on aika harvinaista näin pienelle yritykselle”. Menestykselle on oleellista aikainen sisääntulo: “Sielläkin on oltava ensimmäinen tai ensimmäisten joukossa. Taivasosuudet jaetaan silloin, kun markkinat ovat vielä kehittymässä tai kehityksen alkuvaiheessa”.

YIT:n televisiomainoksessa Venäjällä liehuu Suomen lippu. Mainonnalla tavoitellaan Venäjän nousevaa keskiluokkaa. YIT:n kasvu on keskittynyt Pietariin ja Moskovaan. YIT aikoo saavuttaa Pietarissa 10 %:n markkinaosuuden vuonna 2006. Nykyinen vuosituotanto on 170 tuhatta kerrosneliötä. Venäjällä asunnot myydään betonipinnoilla, mutta YIT aikoo opettaa asunnon hankkijoita myös viimeistellyihin asuntoihin.

Vuonna 1989 Stockmannista tuli ensimmäinen länsimainen vähittäiskaupan harjoittaja Neuvostoliitossa. Venäjän Stockmannin johtaja Hienosen on kertonut haastattelussa myös Stockmannin virheistä: ”Venäläiset tekivät työt, mutta 90 % suomalaisista oli sellaisia, ettei heistä ollut mihinkään... Asetelma valkeni, kun Hienonen huomasi, miten henkilökunnan tiloissa venäläisiltä oli kielletty suomalaisten jääkaapin käyttö. Alkoi suursiivous ja samalla venäläisten työntekijöiden nostaminen organisaatiossa”. Toiminnan pitkäjänteisyys on ollut kaikkein tärkeintä koko sen yli 15 vuoden ajan, jonka Stockmann on Venäjällä toiminut. ”Sellainen, joka vasta miettii Venäjälle menemistä, on kaukana takastartissa Stockmanniin nähden”.

TeliaSoneran valtava kasvu Venäjän matkapuhelinmarkkinoilla on rakentunut suomalaisvoimin. Keskeiseksi vaikuttajaksi tutkimus paljastaa Soneran johtajan Martti Huttusen. TeliaSonera omistaa 44 % Megafon-matkapuhelinoperaattorista. Asiakkaita operaattorilla on jo yli 11 miljoonaa. Megafonilla on laajempi peitto kuin millään muulla matkapuhelinoperaattorilla. Äsketttäin Elcoteq päätti perustaa Pietariin uuden tehtaan, josta tulee yksi suurimmista Venäjälle tehdyistä suomalaisinvestoinneista. Suomen toimintoihin verrattuna siitä tulee kaksinkertainen. Työpaikkoja tehdas luo 1 500, osan tuotekehitykseen ja designiin. Ripeä ja pitkäjänteinen suomalainen menestyy Venäjällä.

Venäjällä saa oikeutta
ETL Law Officesin Venäjän toimintoja johtava juristi Olli Pohjanvirta toteaa Mäkisen haastattelussa, että hänen tietooni ”ei ole tullut Venäjän uudelleen syntymisen jälkeen, että joltain olisi viety ilman oikeudellisia perusteita omistusoikeus johonkin. Huonoja sopimuksia on voitu tehdä, ja oikeudessa on kärsitty tappioita, mutta ainakaan Suomesta tehtyjen investointien omistusoikeuteen ei ole kajottu, enkä ole sellaista kuullut muualtakaan. Venäjän kuva on kyllä liian huono. Ei siellä sellaisia vääryyksiä tapahdu kuin Suomessa yleensä luullaan. Kyllä Venäjällä saa oikeutta, mutta oikeuden saaminen edellyttää, että tuntee lainsäädännön ja tavat, joilla asioita oikeusistuimessa hoidetaan”.

Pohjanvirran mukaan venäläinen näkee riitelyn aivan toisenlaisena kuin suomalainen. Hän saattaa odottaa, että välillä mitataan, kuka on oikeassa. Suhde saattaa ratkaisun jälkeen jopa parantua. Suomalaisten ei pidä olla liian kilttejä, ”sillä venäläiset ovat kauppamiehiä, jotka osaavat vääntää pikku hiljaa....Venäläisen mielestä kaupan teko on jännää, kun suomalainen ajattelee liian usein, että aikaa on yksi ilta, eiköhän tehdä se noin.”.

Mäkinen korjaa vääriä uskomuksia venäläisten ahkeruudesta, osaamisesta ja palkkoista. Ylin johto Venäjällä ansaitsee usein selvästi enemmän kuin ylin johto suurissakin suomalaisissa yhtiöissä, ja sama pätee asiantuntijatehtäviin. Erityisesti hyvät juristit ja veroekspertit ansaitsevat Moskovassa selvästi paremmin kuin Suomessa. Ansiot saattavat olla toistakymmentä tuhatta euroa kuussa. Myös työvoimakustannukset ovat Venäjällä nousussa. Rakennusmiehille palkkaa maksetaan 450 euroa kuukaudessa. Teknisessä suunnittelussa palkat nousevat 600–700 euroon.

Mäkinen toteaa surullisesti, että venäläiset superrikkaat ovat osoittaneet hyvin vähän mielenkiintoa suomalaisia kohtaan. Mahdollisuuksia toisenlaiseen kehitykseen olisi ollut tarjolla. 1990-luvun alussa venäläiset liikemiehet halusivat käyttää suomalaisia pankkeja, mutta venäläinen raha oli liian epäilyttävää. Näiden rahojen mukana meni Venäjän nykyisen yläluokan tuntemus muualle.
 

Juha Molari