Amerikkalainen Ener 1 osti 30.3.2005 venäläisen Nivalin tämän perustajalta
Sergei Orlovskilta 10 miljoonalla dollarilla (Ria Novosti 7.4.; Kommersant).
Tämä yrityskauppa oli ensimmäinen suuri venäläisillä
tietokonepelimarkkinoilla. Nival tuottaa 30 % venäläisistä
tietokonepeleistä, liikevaihto on noin 10 miljoonaa dollaria. Yrityksen
suosituimmat pelit ovat Etherlords, Blitzkrieg ja Silent Storm. Vuoden 2005
alussa Nivalt ilmoitti sopimuksesta amerikkalaisen pelivalmistajan Ubisoftin
kanssa, jotta Nival osallistuu myös maailman suosituimman tietokonepelin
Heroes of Might and Magic tuottamiseen.
Ener 1 –yhtiön johtaja Mike Zoi ilmoitti kaupan yhteydessä, että Nival alkaa
myös kehittämään pelejä Microsoft X-Boxia ja Sonin Playstationia varten.
Markkina-analyytikot ovat korostaneet arvioissaan, että Ener 1 –yhtiön
toimet osoittavat strategista panostusta Venäjälle vallitsevassa
tilanteessa, jossa tietokoneiden lukumäärä kasvaa voimakkaasti ja
piraattiohjelmien kauppa kutistuu.
Tietokonepelivalmistajan Bukan arvion mukaan vuonna 2000 olivat venäläisten
pelivalmistajien ansiot 10-15 miljoonaa dollaria, kun vuonna 2004 ansiot
olivat jo vähintään 120 miljoonaa dollaria, rohkeimpien arvioiden mukaan
2000 miljoonaa dollaria. Sibiuksen johtajan Ruslan Khromovin mukaan suuri
yrityskauppa osoittaa myös, että Venäjän korkea tieto-taito houkuttelee
maahan länsimaisia sijoittajia.
IT ja tietoliikenne ministeri Leonid Reimanin mukaan (Ria Novosti 6.4.2005)
vuonna 2005 ulkomaiset investoinnit Venäjän tietoliikenteeseen
kaksinkertaistuivat edelliseen vuoteen nähden. KS-konsulttitutkimuslaitoksen
mukaan vuonna 2004 Venäjän telekommunikaatiomarkkinat olivat 19,3 miljardia
dollaria, mikä oli 37 % enemmän kuin vuonna 2003. IT markkinat kasvoivat
vuonna 2004 20 % edelliseen vuoteen nähden. Aleksander Kazbegin (Renaissance
Capital) mukaan markkinat kasvat myös seuraavat kolme vuotta keskimäärin 20
% vuodessa.
Tietokoneiden ja internetin yleistyminen on havaittu myös Venäjällä
toteutetuissa mainoskampanjoissa. Coca Cola aloitti 1.3.2005
internet-kampanjansa Venäjällä yhteistoiminnassa ROL internet-palveluja
myyvän yrityksen kanssa. Kampanja kestää toukokuun loppuun 2005. Coca Colan
0,5 litran muovipullojen korkeissa on koodi, jota käyttäen ostaja voi saada
30 minuutin vapaan pääsyn internetiin ROL:n palvelujen avulla. Kaikki nämä
mainitut tapahtumat osoittavat, että kansainväliset yritykset ovat
havahtuneet Venäjän kuluttajamarkkinoiden ja liike-elämän
modernisoitumiseen. Venäjä koetaan strategiseksi mahdollisuudeksi.
Lieveilmiönä on syntynyt venäläisten hakkereiden vahvistunut asema. SC
Magazine (7.4.2005) otsikoi sanoilla “Venäjä – missä hakkerit syövät
kaviaaria” Venäjän poliisin kyberrikososaston kenraalin Boris Miroshnikovin
arviot hakkeritilanteesta. Kenraali esitelmöi tilanteesta e-rikos
–konferenssissa huhtikuussa 2005 Lontossa. Miroshinikovin mukaan Venäjän
hakkerit ovat hyvin nopeasti kasva uhka internetille. Venäläiset ovat
maailman parhaita matematiikassa, mutta myös tietokoneohjelmien maailmassa
venäläiset ovat parhaita. “Nyt teinipojat ovat kasvaneet ja oivaltaneet,
että he voivat käyttää hakkereita rikastumiseen”. Keväällä 2005 on
venäläisessä lehdistössä kerrottu myös useista venäläisten hakkereiden
pidätyksistä.
Juha Molari |