e-Venäjä modernisoituu

Amerikkalainen Ener 1 osti 30.3.2005 venäläisen Nivalin tämän perustajalta Sergei Orlovskilta 10 miljoonalla dollarilla (Ria Novosti 7.4.; Kommersant). Tämä yrityskauppa oli ensimmäinen suuri venäläisillä tietokonepelimarkkinoilla. Nival tuottaa 30 % venäläisistä tietokonepeleistä, liikevaihto on noin 10 miljoonaa dollaria. Yrityksen suosituimmat pelit ovat Etherlords, Blitzkrieg ja Silent Storm. Vuoden 2005 alussa Nivalt ilmoitti sopimuksesta amerikkalaisen pelivalmistajan Ubisoftin kanssa, jotta Nival osallistuu myös maailman suosituimman tietokonepelin Heroes of Might and Magic tuottamiseen.

Ener 1 –yhtiön johtaja Mike Zoi ilmoitti kaupan yhteydessä, että Nival alkaa myös kehittämään pelejä Microsoft X-Boxia ja Sonin Playstationia varten. Markkina-analyytikot ovat korostaneet arvioissaan, että Ener 1 –yhtiön toimet osoittavat strategista panostusta Venäjälle vallitsevassa tilanteessa, jossa tietokoneiden lukumäärä kasvaa voimakkaasti ja piraattiohjelmien kauppa kutistuu.
Tietokonepelivalmistajan Bukan arvion mukaan vuonna 2000 olivat venäläisten pelivalmistajien ansiot 10-15 miljoonaa dollaria, kun vuonna 2004 ansiot olivat jo vähintään 120 miljoonaa dollaria, rohkeimpien arvioiden mukaan 2000 miljoonaa dollaria. Sibiuksen johtajan Ruslan Khromovin mukaan suuri yrityskauppa osoittaa myös, että Venäjän korkea tieto-taito houkuttelee maahan länsimaisia sijoittajia.

IT ja tietoliikenne ministeri Leonid Reimanin mukaan (Ria Novosti 6.4.2005) vuonna 2005 ulkomaiset investoinnit Venäjän tietoliikenteeseen kaksinkertaistuivat edelliseen vuoteen nähden. KS-konsulttitutkimuslaitoksen mukaan vuonna 2004 Venäjän telekommunikaatiomarkkinat olivat 19,3 miljardia dollaria, mikä oli 37 % enemmän kuin vuonna 2003. IT markkinat kasvoivat vuonna 2004 20 % edelliseen vuoteen nähden. Aleksander Kazbegin (Renaissance Capital) mukaan markkinat kasvat myös seuraavat kolme vuotta keskimäärin 20 % vuodessa.

Tietokoneiden ja internetin yleistyminen on havaittu myös Venäjällä toteutetuissa mainoskampanjoissa. Coca Cola aloitti 1.3.2005 internet-kampanjansa Venäjällä yhteistoiminnassa ROL internet-palveluja myyvän yrityksen kanssa. Kampanja kestää toukokuun loppuun 2005. Coca Colan 0,5 litran muovipullojen korkeissa on koodi, jota käyttäen ostaja voi saada 30 minuutin vapaan pääsyn internetiin ROL:n palvelujen avulla. Kaikki nämä mainitut tapahtumat osoittavat, että kansainväliset yritykset ovat havahtuneet Venäjän kuluttajamarkkinoiden ja liike-elämän modernisoitumiseen. Venäjä koetaan strategiseksi mahdollisuudeksi.

Lieveilmiönä on syntynyt venäläisten hakkereiden vahvistunut asema. SC Magazine (7.4.2005) otsikoi sanoilla “Venäjä – missä hakkerit syövät kaviaaria” Venäjän poliisin kyberrikososaston kenraalin Boris Miroshnikovin arviot hakkeritilanteesta. Kenraali esitelmöi tilanteesta e-rikos –konferenssissa huhtikuussa 2005 Lontossa. Miroshinikovin mukaan Venäjän hakkerit ovat hyvin nopeasti kasva uhka internetille. Venäläiset ovat maailman parhaita matematiikassa, mutta myös tietokoneohjelmien maailmassa venäläiset ovat parhaita. “Nyt teinipojat ovat kasvaneet ja oivaltaneet, että he voivat käyttää hakkereita rikastumiseen”. Keväällä 2005 on venäläisessä lehdistössä kerrottu myös useista venäläisten hakkereiden pidätyksistä.

Juha Molari