Stockmann-konserni nimesi vuosikertomuksessaan 2004, että konsernin
strategisena tavoitteena on kasvaa kannattavasti: kasvu
tulee lähi vuosina yhä enemmän ulkomailta, erityisesti Venäjältä. Jo vuonna
2004 oli konsernin myynti Venäjällä kunnioitettavat 7,1 %. Stockmannin
osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2005 (pörssitiedote 21.4.2005 klo 11:45) kertoo,
että alkuvuodesta 2005 oli myynti kasvanut ulkomailla jopa 42 %, kun taas
kotimaan myynti oli pienentynyt 6 %.
Myynti markkina-alueittain

Lähde: Stockmann Oyj Abp vuosikertomus 2004
Venäjällä käy kauppa hyvin
Konserni ilmoitti pörssitiedotteessaan 21.4.2005, että ulkomaantoimintojen
myynti on kasvanut erityisesti Moskovassa huhtikuussa ja joulukuussa 2004
avattujen uusien tavaratalojen sekä Baltian tavaratalojen ansiosta.
Venäjällä vuonna 2004 avatut kolme myymälää ovat kasvattaneet Seppälän
myyntiä. Vuonna 2004 oli Mega Etelä –kauppakeskuksessa avattu Ikealta
vuokratuissa tiloissa Stockmann-tavaratalo, jonka yhteydessä myös Seppälä
avasi ensimmäisen Venäjän-myymälänsä.
Vuonna 2004 Bestseller A/S ja Stockmann olivat myös allekirjoittaneet
yhteistyösopimuksen myymäläketjun perustamisesta Venäjälle. Ensimmäinen
tällainen muotibrandeihin keskittynyt myymälä avattiin Moskovassa
kauppakeskus Mega Pohjoisessa jo helmikuussa 2005.
Venäjän kasvu strategia
Konsernin strategiset valinnat ovat osoittautuneet oikeiksi. Seppälän
liiketulos kasvoi vuoden 2005 alussa myynnin ja suhteellisen myyntikatteen
paranemisen ansiosta 1,9 miljoonaa euroa. Venäjä-strategian ansiosta
ensimmäisen vuosineljänneksen 2005 voitollinen tulos oli Seppälän historian
paras.
Stockmann konserni jatkaa vuonna 2005 ekspansiivista Venäjä-strategiaansa.
Laajenemislista on vaikuttava: (1) helmikuussa avattiin Moskovan ensimmäinen
franchising-periaatteella toimiva Bestseller-myymälä Mega Pohjoinen
–kauppakeskuksessa; (2) Venäjällä avataan vuoden 2005 aikana myös muutama
muu Bestseller-myymälä; (3) Moskovassa on avattu vasta äskettäin kesällä
2005 Zaran flagship-myymälä ydinkeskustassa sekä viides Zaramyymälää
Rio-kauppakeskukseen; (4) Venäjällä on tehty sopimukset kahden uuden
Zara-myymälän avaamisesta Moskovassa; (5) Seppälän tavoitteena on avata
lisää myymälöitä Moskovaan ja laajentaa toimintaa Pietariin vuoden 2005
syksyllä.
Venäjän kasvu 69 % edellisvuodesta
Konsernissa arvioidaan, että loppuvuonna 2005 Venäjän ja Baltian maiden
taloudet kasvavat Suomen markkinoita nopeammin. Stockmann konsernin myynti
oli 1.1.-31.3.2005 Venäjän markkina-alueella 36,7 miljoonaa euroa, mikä oli
69 % enemmän kuin 1.1.-31.3.2004. Stockmann konsernin toimitusjohtaja Hannu
Penttilä lausui vuosikertomuksessa vuodelle 2004 (15.2.2005), että
Stockmannin hallituksen vahvistaman yhtiön strategian mukaan konserni kasvaa
lähivuosina voimakkaasti erityisesti Venäjän markkinoilla. “Tavoitteena on,
että vuoden 2008 loppuun mennessä noin kolmannes myynnistä ja vähintään
saman verran tuloksesta saadaan Baltian ja Venäjän markkinoilta”.
Yritys tiedostaa Venäjän haasteet: muuttuvan lainsäädännön, viranomaisten
harkintavallan, hallinnollisen kehittymättömyyden ja liikepaikkojen korkean
vuokratason. Konserni on laskenut, että haasteet eivät ole niin suuria
esteitä, jotta konserni jättäytyisi sivuun Venäjän kasvavasta
kulutuskysynnästä. Suomessa kulutuskysyntä jää tulevien vuosien aikana vain
kohtuulliseksi, mutta Venäjällä kasvuprosentit ovat noin kaksinkertaiset
Suomeen verrattuna.
Juha Molari
|