Menestyvän yrityksen strategia
Stockmann konserni panostaa Venäjälle

Stockmann-konserni nimesi vuosikertomuksessaan 2004, että konsernin strategisena tavoitteena on kasvaa kannattavasti: kasvu
tulee lähi vuosina yhä enemmän ulkomailta, erityisesti Venäjältä. Jo vuonna 2004 oli konsernin myynti Venäjällä kunnioitettavat 7,1 %. Stockmannin osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2005 (pörssitiedote 21.4.2005 klo 11:45) kertoo, että alkuvuodesta 2005 oli myynti kasvanut ulkomailla jopa 42 %, kun taas kotimaan myynti oli pienentynyt 6 %.

Myynti markkina-alueittain

 

Lähde: Stockmann Oyj Abp vuosikertomus 2004

 

Venäjällä käy kauppa hyvin

Konserni ilmoitti pörssitiedotteessaan 21.4.2005, että ulkomaantoimintojen myynti on kasvanut erityisesti Moskovassa huhtikuussa ja joulukuussa 2004 avattujen uusien tavaratalojen sekä Baltian tavaratalojen ansiosta. Venäjällä vuonna 2004 avatut kolme myymälää ovat kasvattaneet Seppälän myyntiä. Vuonna 2004 oli Mega Etelä –kauppakeskuksessa avattu Ikealta vuokratuissa tiloissa Stockmann-tavaratalo, jonka yhteydessä myös Seppälä avasi ensimmäisen Venäjän-myymälänsä.
Vuonna 2004 Bestseller A/S ja Stockmann olivat myös allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen myymäläketjun perustamisesta Venäjälle. Ensimmäinen tällainen muotibrandeihin keskittynyt myymälä avattiin Moskovassa kauppakeskus Mega Pohjoisessa jo helmikuussa 2005.

Venäjän kasvu strategia

Konsernin strategiset valinnat ovat osoittautuneet oikeiksi. Seppälän liiketulos kasvoi vuoden 2005 alussa myynnin ja suhteellisen myyntikatteen paranemisen ansiosta 1,9 miljoonaa euroa. Venäjä-strategian ansiosta ensimmäisen vuosineljänneksen 2005 voitollinen tulos oli Seppälän historian paras.

Stockmann konserni jatkaa vuonna 2005 ekspansiivista Venäjä-strategiaansa. Laajenemislista on vaikuttava: (1) helmikuussa avattiin Moskovan ensimmäinen franchising-periaatteella toimiva Bestseller-myymälä Mega Pohjoinen –kauppakeskuksessa; (2) Venäjällä avataan vuoden 2005 aikana myös muutama muu Bestseller-myymälä; (3) Moskovassa on avattu vasta äskettäin kesällä 2005 Zaran flagship-myymälä ydinkeskustassa sekä viides Zaramyymälää Rio-kauppakeskukseen; (4) Venäjällä on tehty sopimukset kahden uuden Zara-myymälän avaamisesta Moskovassa; (5) Seppälän tavoitteena on avata lisää myymälöitä Moskovaan ja laajentaa toimintaa Pietariin vuoden 2005 syksyllä.

Venäjän kasvu 69 % edellisvuodesta

Konsernissa arvioidaan, että loppuvuonna 2005 Venäjän ja Baltian maiden taloudet kasvavat Suomen markkinoita nopeammin. Stockmann konsernin myynti oli 1.1.-31.3.2005 Venäjän markkina-alueella 36,7 miljoonaa euroa, mikä oli 69 % enemmän kuin 1.1.-31.3.2004. Stockmann konsernin toimitusjohtaja Hannu Penttilä lausui vuosikertomuksessa vuodelle 2004 (15.2.2005), että Stockmannin hallituksen vahvistaman yhtiön strategian mukaan konserni kasvaa lähivuosina voimakkaasti erityisesti Venäjän markkinoilla. “Tavoitteena on, että vuoden 2008 loppuun mennessä noin kolmannes myynnistä ja vähintään saman verran tuloksesta saadaan Baltian ja Venäjän markkinoilta”.

Yritys tiedostaa Venäjän haasteet: muuttuvan lainsäädännön, viranomaisten harkintavallan, hallinnollisen kehittymättömyyden ja liikepaikkojen korkean vuokratason. Konserni on laskenut, että haasteet eivät ole niin suuria esteitä, jotta konserni jättäytyisi sivuun Venäjän kasvavasta kulutuskysynnästä. Suomessa kulutuskysyntä jää tulevien vuosien aikana vain kohtuulliseksi, mutta Venäjällä kasvuprosentit ovat noin kaksinkertaiset Suomeen verrattuna.

Juha Molari