Venäjän vastuu maailman energiasta

Makroekonomian analyysien ja lyhyen aikavälin prognoosien keskus julkaisi joulukuussa 2005 analyysinsa, jonka mukaan Venäjän yhteiskunnan uhkana on eriarvoistuminen. Öljy- ja kaasuvaroistaan rikastuva Venäjä näyttää tarttuvan juuri tähän haasteeseen vuoden 2006 budjetissa.
Tästä huolimatta vuoden 2005 lopulla ja 2006 alussa tutkijat ja lehdistö kysyi poikkeuksellisen useasti, voiko Venäjään luottaa. Eläkeläisille annettavien korotusten vilpittömyyttä on ennätetty epäillä Suomen suurlähetystössä Moskovassa (13.12.2005).

Ulkopoliittisen instituutin tutkijat huolissaan

Ulkopolitiikka-lehdessä vuoden 2005 lopulla (4/2005) tutkija Vadim Kononenko kuvailee presidentti Putinin globalisaatiopolitiikkaa. “Putin tuntuu näkevän globalisaation pääasiassa kansainvälisenä kilpailuna vallasta” (s. 45). Suomi vastaisi globalisaatioon integraation, avautumisen ja mukautumisen avulla, mutta Venäjän vastaus olisi täysin toisenlainen. “Energiasektorin kehityksen rinnalla muu Venäjän talous on sulkeutumassa” (s. 46).

Venäjällä kehitys on merkinnyt, että oligarkien valta on murtunut. Oligarkien valta oli ruokkinut korruptiota ja taloudellista keinottelua sekä kasvattanut valtion ulkomaanvelkaa. “Putinin uudistusten ansiosta Venäjän hallinto on tullut tietoisemmaksi energianlähteistään, mikä on huomattavasti kohottanut maan romahtanutta itsetuntoa” (s. 46).

Tutkija Kononenko epäilee Venäjän jäävän taloudelliseen ja poliittiseen riippuvuusloukkuun fossiilisista luonnonvaroista: öljy- ja kaasujätit kuluttavat suuria summia kunniahimoisiin hankkeisiin ja valtio joutuu rahoittamaan lisääntyvän kasvuntarpeen. “Vaarallista on, että strategia korostaa Venäjän taipumusta sulkeutua globalisoituvalta maailmalta”, lopettaa Kononenko analyysinsa.
Tutkija Hiski Haukkala oli valinnut arvosteltavaksi Venäjän uhkakuvia painottavan Steven Rosefielden teoksen (s. 52–53). Haukkalan mukaan Rosefielden teos nostaa tarpeellisesti esiin uhkakuvia, joita Sitran Venäjä-strategia tai valtioneuvoston turvallisuuspoliittinen selonteko eivät olisi tehneet. Näissä raporteissa olisi liian varomattomasti uskottu Venäjän jatkavan suotuisaa kehitystä kohti demokratiaa ja läntistä arvoyhteisöä.

Usein pohjoismaisissa arvioissa unohdetaan Venäjän jo globaalitalous. Venäjän ainoa maantieteellinen ulottuvuus ei ole Eurooppa. Suuri itäinen ulottuvuus tuli ilmi äskettäin ilmestyneissä tilastoissa, joiden mukaan Venäjän ja Kiinan välinen kaupan määrä nousi vuonna 2005 noin 37 % edellisestä vuodesta. Kiinan vienti Venäjälle kasvoi 46 % ja tuonti noin 31 %. Venäjä saa Kiinasta vaatteita, kodin elektroniikkaa. Venäjä toimittaa Kiinaan metallia, puuta ja öljyä. Toisaalla Moskovan kaupungin vaalit vuoden 2005 lopulla ilmaisevat äänestäjien tahtoa rauhanomaisen kehityksen puolesta, rasistisia pyrkimyksiä vastaan. Milloin uskallamme tunnustaa Venäjä globaaliksi toimijaksi, jossa valtaväestö suhtautuu myönteisesti ja luottavasti Venäjän kehitykseen globalisoituvassa maailmassa?

Kansainvälinen lehdistö tammikuussa 2006

Ukrainan ja Venäjän uudenvuoden kaasukiista näyttäisi tukevan Ulkopoliittisen instituutin tutkijoiden huolia, mikäli lehdistön valossa asiaa arvioidaan. Bulgaria torjui samanaikaisesti Gazpromin vaatimuksen kaasun hinnan korotuksista. Myös Bulgaria saa kaasua huomattavasti alle maailmanmarkkinahinnan. “Venäjän väkivaltainen vastaisku”, luonnehti The Los Angeles Times (8.1.2005) Ukrainan ja Venäjän kaasukiistaa.

Artikkelissa kansainvälisen kaupan professorit Rajan Menon ja Oles M. Smolansky luonnehtivat sopimuksen tarkoittavan, että Ukraina maksaa enemmän, muttei niin paljon kuin Venäjä olisi tahtonut. “Huono uutinen on, että lopputuloksessa ei ollut vähäistäkään osaa läntiselle diplomatialle”. Professoreiden mukaan Kremlillä oli kaksi objektia: se himoitsee Ukrainan luonnonkaasun putkistosysteemiä (Gazprom tahtoo 51 % osuuden) ja tahtoo katkaista Kievin länsimielisen politiikan, jotta Ukraina jäisi Venäjän vaikutuksen piiriin. Eurooppalaiset jäivät kuitenkin epävarmoiksi, onko Venäjä luotettava energian toimittaja. Professoreiden mukaan lännen tulee auttaa Ukrainaa vapautumaan Venäjän sidonnaisuuksista.

The Independent (8.1.2005) arvioi Venäjän synkentävän energiahuollon näkymiä ja lisäävän lännen paineita ydinvoiman käytölle. Iso-Britannian parlamentilla oli myös muita ikäviä kokemuksia venäläisestä byrokratiasta. Britannian energiaministeri Malcolm Wicks oli vasta syyskuussa tähdentänyt lännen delegaatiossa Moskovassa, että “luotettava energiatoimitus Eurooppaan tulevien vuosikymmenien aikana ratkaisee vahvan, kestävän suhteen Venäjään”. Lokakuussa 2005 olivat Venäjän ja EU:n energiadialogi päättynyt ylistykseen “energiatoimitustuksen luotettavuudesta”.

The Washington Post (8.1.2005) luonnehti Putinin pelanneen peliä kaasuputkipolitiikalla. “Viime viikot muistuttivat toisesta riskistä: kiristyksestä energialla. Tämän opetuksen antoi Venäjän presidentti Vladimir Putin”. “Todellinen häviäjä oli kuitenkin Putin, joka vain vahvisti kuvaansa määräilevänä tyrannina, joka ei koskaan hyväksy Neuvostoimperiumin tuhoa”. Venäjän ulkoministeri torjui 6.1.2005 Yhdysvaltain Condoleezza Ricen moitteet Moskovaa vastaan. Ricen mukaan kiista olisi ollut täysin poliittisesti motivoitu.
Saksan liittokansleri Angela Merkel ilmaisi huolestuneisuutensa demokratian kehityksestä Venäjällä. Hän asennoituu viileämmin Moskovaa kohtaan kuin edeltäjänsä. Gerhard Schroeder oli ollut läheiset suhteet Putiniin. Der Spiegel-lehden haastattelussa liittokansleri määritteli, että “me emme vielä jaa niin monia arvoja Venäjän kanssa kuin teemme Amerikan kanssa”. Merkel tähdensi kuitenkin, että Saksa tarvitsee vakaat hyvät suhteet Venäjän kanssa. Saksa saa 30 % kaasustaan Venäjältä. Liittokansleri ilmoitti kriittisyytensä myös Yhdysvaltain Guantanamon vankileiriä kohtaan. Merkel matkustaa 16.1.2006 Moskovaan tavatakseen Putinin.

Jo yli 30 vuotta kaasua Saksaan

Ruhrgasin johtaja muistutti markkinatalouden periaatteista: sopimuksista ja markkinahinnasta. Yleensä kaasukiistan arviot olivat lähteneet olettamuksesta, että Venäjän pitäisi sallia sopimusrikkomukset.

”Venäjä on luotettava kaasun toimittaja Euroopalle”, tähdensi saksalainen Ruhrgas-yhtiön johtaja Burkhardt Bergman (Itar-Tass 8.1.2006). “Venäläistä kaasua on tullut tasaisesti Saksaan yli 30 vuotta”. Bergmannin mukaan Moskovan ja Kievin kaasukonfliktia on mahdotonta verrata Saksan ja Venäjän suhteisiin. “Meillä ei ole epäselvyyksiä niitä sopimuksissa, joita Ukrainan kanssa oli. Lisäksi me maksamme markkinahinnan”. “Vaihtoehtoinen kuljetusreitti parantaisi venäläisen kaasun luotettavuutta ja lisäisi mahdollisuuksia saada lisää voluumia”.

Voitot siirrettiin kehitysohjelmiin

Venäjän federaation budjettitulot ovat lisääntyneet öljyn tuotannosta ja viennistä kertyneiden suurten verotulojen ansiosta. Vuonna 2005 oli venäläisen Urals-raakaöljyn keskihinta 49 dollaria tynnyriltä, kun se oli vuonna 2004 noin 34 dollaria tynnyriltä. Venäjällä on myös öljyverotus kiristynyt. Maailmanmarkkinahintojen noususta syntyneet lisäansiot on ohjattu tällä menettelyllä öljy-yhtiöiltä valtiolle – päinvastoin kuin Suomessa meneteltiin energia-optioiden kanssa. Venäjän federaation vuoden 2005 budjettituloiksi kertyi yli 140 miljardia euroa. Venäjän valtiontalouden hyvää tilaa on vahvistanut myös maltillinen finanssipolitiikka. Vuoden 2005 loppuun mennessä kertyi vakausrahastoon 40 miljardia euroa. Taloustilanne on tuonut ongelmaksi nopeasti kasvavan inflaation. Kuluttajahinnat nousivat vuonna 2005 lähes 12 %:a, kun hallitus oli asettanut tavoitteeksi 8,5 %:n inflaation. Inflaatio aiheuttaa ongelmia erityisesti vähätuloisille.

Vuoden 2006 budjetti olettamuksena on, että Urals-raakaöljyn keskihinta olisi 40 dollaria tynnyriltä vuoden 2006 aikana ja kuluttajahintojen inflaatio hidastuisi 8,5 %:iin. Budjetista tahdotaan suunnata nyt varoja entistä enemmän väestön elinolosuhteiden parantamiseen. Eläkkeet, julkisen sektorin palkat sekä opiskelijoiden stipendit kohoavat. Varoja suunnataan kansallisiin kehitysohjelmiin terveydenhuollon, koulutusjärjestelmän, asumisen ja maatalouden kohentamiseksi. Asumisen ja kunnallispalvelujen kehittäminen saa huomattavasti lisää varoja. Terveydenhuolto saa lisää 50 %:ia. Vakausrahaston kasvavia varoja on ehdotettu myös käytettäväksi eläkejärjestelmän rahoitusvajeen kattamiseksi. Pääministeri on ehdottanut arvonlisäveron alentamista talouskasvun kiihdyttämiseksi.

Juha Molari
molari@kauppatie.com