Pietarin ruokakaupat ovat muuttuneet lyhyessä ajassa. On hyvin tunnettua, että
lähes 20 prosenttia Suomen elintarvikeviennistä suuntautuu Venäjälle.
Elintarvikevienti sopii kunniakkaaseen perinteeseen. Suomi vei maataloutensa
antimia jo keisarilliseen Pietariin. Jo vanhastaan on venäläisissä
ruokakaupoissa näkynyt suomalaisia tuotemerkkejä.
Pietarin ruokakaupat näyttivät vuoden 2006 alussa erikoisilta: törmäsin
niissä toistuvasti terveysvaikutteisten tuotteiden kampanjoihin.
Valitettavasti suomalaiset tuottajat eivät tarjonneet näitä tuotteita.
Muistan hyvin, kuinka pari vuotta sitten eräs opinnäytetyön tekijä
haastatteli käsityksiäni terveysvaikutteisten tuotteiden kysynnästä
lähitulevaisuudessa. Ennustin, että venäläiset tahtovat panostaa enemmän
terveyteen, tarttuvat nopeasti terveystrendiin ja löytävät rahaa
tuotteisiin. Venäläiset kauppiaat ovat selvästi ymmärtäneet, että
terveysvaikutteisilla elintarvikkeilla on lisääntyvästi kysyntää. Myös
strategisesti ajattelevat tuottajat ovat tulleet markkinoille ajoissa, jotta
voisivat voittaa tunnustetun aseman ja tunnettavuuden.
Suomalaiset elintarvikeviejät esittäytyivät joulukuussa 2005 Moskovassa. He
pohtivat, onko Venäjä vielä valmis terveysvaikutteisiin elintarvikkeisiin.
Eräiden arvioiden mukaan Venäjällä olisi yli 30 miljoonaa ihmistä, joilla on
maksukykyä hankkia terveysvaikutteisia elintarvikkeita. Riittävätkö nämä
markkinat suomalaisille tuottajille?
Kävin ruokaostoksillani edullisessa Pjatjorozka-elintarvikekaupassa. Myös
tästä liikkeestä oli löydettävissä useita terveysvaikutteisia
elintarvikkeita ja niiden kampanjoita. Suomalaiset asiantuntijat luultavasti
turhan varovaisesti päätelleet, että venäläistä teollisuutta kehitettäisiin
tällä hetkellä vain suurten kansanryhmien tarpeisiin, kun taas
erityistuotteiden kaupallistaminen vaatisi ponnisteluja. Silmämääräisesti
tarkastellen mainittu asiantuntijapäätelmä tuskin edustaa kovin pysyvää
tilannetta venäläisissä suurissa kaupungeissa.
Juha Molari
molari@kauppatie.com |