Terveys kiinnostaa venäläistä nyt

Pietarin ruokakaupat ovat muuttuneet lyhyessä ajassa. On hyvin tunnettua, että lähes 20 prosenttia Suomen elintarvikeviennistä suuntautuu Venäjälle. Elintarvikevienti sopii kunniakkaaseen perinteeseen. Suomi vei maataloutensa antimia jo keisarilliseen Pietariin. Jo vanhastaan on venäläisissä ruokakaupoissa näkynyt suomalaisia tuotemerkkejä.

Pietarin ruokakaupat näyttivät vuoden 2006 alussa erikoisilta: törmäsin niissä toistuvasti terveysvaikutteisten tuotteiden kampanjoihin. Valitettavasti suomalaiset tuottajat eivät tarjonneet näitä tuotteita. Muistan hyvin, kuinka pari vuotta sitten eräs opinnäytetyön tekijä haastatteli käsityksiäni terveysvaikutteisten tuotteiden kysynnästä lähitulevaisuudessa. Ennustin, että venäläiset tahtovat panostaa enemmän terveyteen, tarttuvat nopeasti terveystrendiin ja löytävät rahaa tuotteisiin. Venäläiset kauppiaat ovat selvästi ymmärtäneet, että terveysvaikutteisilla elintarvikkeilla on lisääntyvästi kysyntää. Myös strategisesti ajattelevat tuottajat ovat tulleet markkinoille ajoissa, jotta voisivat voittaa tunnustetun aseman ja tunnettavuuden.

Suomalaiset elintarvikeviejät esittäytyivät joulukuussa 2005 Moskovassa. He pohtivat, onko Venäjä vielä valmis terveysvaikutteisiin elintarvikkeisiin. Eräiden arvioiden mukaan Venäjällä olisi yli 30 miljoonaa ihmistä, joilla on maksukykyä hankkia terveysvaikutteisia elintarvikkeita. Riittävätkö nämä markkinat suomalaisille tuottajille?

Kävin ruokaostoksillani edullisessa Pjatjorozka-elintarvikekaupassa. Myös tästä liikkeestä oli löydettävissä useita terveysvaikutteisia elintarvikkeita ja niiden kampanjoita. Suomalaiset asiantuntijat luultavasti turhan varovaisesti päätelleet, että venäläistä teollisuutta kehitettäisiin tällä hetkellä vain suurten kansanryhmien tarpeisiin, kun taas erityistuotteiden kaupallistaminen vaatisi ponnisteluja. Silmämääräisesti tarkastellen mainittu asiantuntijapäätelmä tuskin edustaa kovin pysyvää tilannetta venäläisissä suurissa kaupungeissa.

Juha Molari
molari@kauppatie.com