Venäjän kaupallinen edustaja Venäjän korruptiosta,
”painostuksesta” ja Nato-tarpeista

Venäjän federaation kaupallinen edustusto arvioi (4.8.2006) kuvausta, jonka tohtori Henrikki Heikka esitti haastattelussaan ja briefing-kirjoituksessaan Ulkopoliittisessa instituutissa (22.6.2006). Pyysimme Valery Aleksandrovits Shlyamin kommentta korruption kasvusta Venäjällä.

Kysyimme: “Hän otaksui korruption kasvun olevan peräisin presidentti Putinin poliittisesta kulttuurista. Vastaavia “tutkimuksia” ja tuloksia on uutisoitu viime aikoina runsaasti Suomessa. -
- Millainen on Venäjän kaupallisen edustuston mielipide Suomessakin esiintyviin toistuviin väitteisiin korruption lisääntymisestä Venäjällä? Mistä nämä väitteet ovat ilmausta?”
Edelleen kerroimme tutkijan kuvailleen, että “Suomen tulee sitoutua Natoon, jotta Venäjän korruptiivinen kulttuuri ja painostus eivät voisi kohdistua Suomeen”.
Perusteellisesta vastauksesta ilmenee Suomen ja Venäjän välisen kaupan kasvu sekä kansainvälisten luottoluokitustoimistojen myönteiset arviot Venäjän liiketoimintaympäristöstä. Shlyam ei ymmärrä tarpeita Naton avulla ”aidan rakentamiseksi” Suomen ja Venäjän välille; hän yhtyy mielihyvin Sitran suojeluksessa toteutettuun Venäjä-strategiaan (huhtikuu 2005; ks. Venäjän kauppatie 10/2005). Venäjänkielinen vastaus julkaistaan lyhentämättömänä, epävirallisena suomennoksena.

 

V.A. Shlyamin

Kunnioitettu Juha! Vastauksena teidän kysymykseenne tahtoisin ilmoittaa seuraavaa. Ei ole mikään salaisuus, että maassamme on korruptiota. 90-luvun alussa yksityistäminen toteutettiin kiireesti, seurasi omaisuuksien uudelleenjako, asukkaat jaettiin nopeasti tulojen mukaan luokkiin ja lainsäädäntö oli epätäydellinen.
Tämä loi maaperän lahjustenottajien nousulle. Heitä ilmaantui virkailijoiden keskuuteen, lisensseistä ja muista toimista vastuullisten keskuuteen, yritysten rekisteröintiin, ja myös niiden pariin, jotka oli kutsuttu valvomaan työtä (esimerkiksi tulliin, metsien valvontaan, verotuksen piiriin ja terveystarkastukseen jne.). Siihen aikaan ilmaantui myös ostettavissa olevat virkailijat keskus-, alue- ja paikallishallintoon rahoituksen piiriin, jotka huolehtivat valtiollisesta ja paikallisista budjeteista.

Ei pidä ajatella, että kaikki valtiolliset ja kunnalliset virkailijat olisivat osoittautuneet saastuneiksi korruptiosta.
Puheen tulee, viime kädessä, hyvin pieni ihmisjoukko; ehkä yksi henkilö tuhannesta. Mutta sanotaan: ”terva turmelee tynnyrin hunajaa”.

Pääasiassa tästä oli seurauksena, että 90-luvulla ulkomaiset investoinnit tulivat maahamme hyvin vastahakoisesti. Tuloksena oli myös, että Venäjän imago vaurioitui kansainvälisen yhteisön silmissä. Korruption ongelmaa ei piilotella maassamme.
Korruptio kutsuu kamppailuun. Ponnistelut voimistuivat huomattavasti vuoden 1999 jälkeen, kun Vladimir Vladimirovits Putin tuli valtaan. Jokaisen tunnontarkan analyytikon pitää panna merkille, että seuranneiden 7 vuoden aikana on Venäjä kokenut talouden ja vallankäytön tervehtymisprosessin.

Olisi vaikea osoittaa, että Venäjän vakaa talouskasvu olisi ollut mahdollista ilman voittoa vallankäytön kriisistä. Bruttokansantuotteen kasvu on ollut keskimäärin enemmän kuin 6 % vuosittain. Jukos-tapaus on pitkäksi aikaan antanut lännelle esimerkin vallankäytön ponnisteluista haluttomia yrittäjiä vastaan. Tapaus on oikeuden esimerkki ponnisteluista korruptiota vastaan. Julkaistujen faktojen mukaan Jukosin yritysjohto on yrittänyt sitoa kontrolliinsa niin alueellista valtaa kuin valtiollista duumaa.

Paras indikaattori kansallisen talouden tervehtymisestä ja ponnisteluista korruptiota vastaan tulee ilmi ulkomaisten sijoitusten virrassa maahan. Täytyy panna merkille, että Venäjä ohittaa tällä kuvaajalla useat maat. Vuonna 2003 maamme kansantalouteen tuli 29,7 miljardia dollaria ulkomaisia investointeja, mikä oli 1,5 kertaa enemmän kuin vuonna 2002. Vuonna 2004 tuli 40,5 miljardia, mutta vuonna 2005 jo 53,7 miljardia dollaria. Kuluvana vuonna ovat suomalaiset sijoitukset lisääntyneet Venäjälle.

Vuonna 2005 on Venäjän federaation tilastokeskuksen mukaan maahamme saapunut Suomesta 354,8 miljoonaa dollaria sijoituksia, mikä oli 18 % enemmän kuin vuonna 2004. Kuten tunnettua, arvovaltaiset kansainväliset toimistot ovat viime aikoina korottaneet Venäjän sijoitusten luottoluokittelua. Suomalaisvenäläisen kauppakamarin ja muiden asiantuntijoiden mukaan Venäjän talouden ilmapiiri on kiistatta parantunut.

Tarvitsee havaita, että arvioidemme mukaan vuonna 2006 ulkomaankaupan liikevaihto saavuttaa Suomen kanssa ennätykselliset 18 miljardia euroa. Yli 2000 suomalaisella yrityksellä on venäläinen sopimuskumppani. Venäläiset tilaukset ja vientitoimitukset takaavat noin 40 000 työpaikkaa Suomessa. Maamme on Suomen pääkauppakumppani. Venäjän markkinoilla suomalaiset yritykset törmäävät jatkuvasti kilpailuun muiden maiden yritysten kanssa. Käytännöllisesti katsoen joka päivä kaupan asiantuntijat ja minä henkilökohtaisesti tapaan suomalaisten yritysten edustajia. Me edistämme tarkkaavaisesti useita suomalaisia projekteja Venäjällä. Pitää ottaa huomioon, että havaintojemme mukaan korruption mahdollisuudet vaikuttaa kaupan kehitykseen ja yhteisten projektien etenemiseen ovat lakanneet.

Siksi en voi yhtyä niiden henkilöiden näkemykseen, joita te siteerasitte kirjeessänne. Näiden mukaan Suomen muka tarvitsee ”rakentaa aita” Naton avulla Suomen ja Venäjän välille. Syvästi uskotaan, että meidän aikanamme ja näköpiirissämme Suomen ja Venäjän mielenkiintona on avata kaikki mahdolliset kanavat molemmin puolin edulliselle taloudelliselle kumppanuudelle, ja ennen kaikkea, pienen ja keskisuuren yritystoiminnan tasolla, innovaatiosuuntautuneesti. Kiistattomasti nämä suuret toimet kohottavat meidän maamme talouden kilpailukykyisyyttä. Me olemme täydellisesti samaa mieltä tässä kohdin suomalaisten tutkijoiden ja yrittäjien kanssa, kun nämä Sitran rahaston suojeluksessa julkaisivat talousstrategian Venäjä-suhteista huhtikuussa 2005.

Meidän maamme johto on tehnyt uuden askeleen ponnisteluissa korruptiota vastaan. 25.7.2006 on presidentti V.V. Putin allekirjoittanut federaation lain “Sopimuksen ratifiointi korruption rikosvastuullisuudesta”. Tällä tavalla maamme astui jälleen yhden askeleen sillä tiellä, että saavuttaisimme korkeat kansainväliset standardit mainitussa asiassa.

Kiitoksia teille kiinnostuksesta, jota osoititte niin tärkeää aihetta kohtaan kysymyksellänne.

Kunnioittaen,
Venäjän federaation kaupallinen edustaja Suomessa
V.A. Shlyamin


 

Juha Molari
molari@kauppatie.com