Mitro Repo - kovat arvot!

 

Julkinen media on juuri valinnut ortodoksisen kirkon isän Mitro Revon kymmenennelle sijalle suomalaisena mediakasvona. Ilta-Sanomat (14.11) oli uutisoinut tuloksesta edellispäivänä. Uspenskin Katedraalin vahtimestarit selailivat lehteä kiinnostuneina. Mitro Repo on iloinen ortodoksisen kirkon saamasta myönteisestä julkisuudesta. Suomessa on noin 60 000 ortodoksisen kirkon jäsentä, mutta kirkon rooli on näkyvämpi.
Ortodoksien joulupaasto alkoi haastattelupäivänä (15.11). On väärin sanoa, että ortodokseille vain pääsiäinen olisi tärkeä: “ei pääsiäisestä voi puhua ilman joulua, eikä joulua voi ymmärtää ilman pääsiäistä”. Suomessa ekumenia toteutuu siinä, että ortodoksit ovat saaneet sisällön jouluunsa luterilaisten joulusta ja luterilaiset pääsiäisen sisällön ortodokseilta.

Uusvenäläisten ortodoksinen eetos
“Venäläisiin on kristinusko juurtunut, heissä on myötäsyntyistä hartautta. Varsinkin naisissa, mutta myös miehissä, on tuntomerkillistä esimerkillinen kirkkokäyttäytyminen. Kirkon ympäristö luo kiireettömyyden, tunteen pyhyydestä”, kirkon isä luonnehtii kokemuksiaan uusvenäläisistä. Vanhavenäläisiä on ollut Suomen ortodoksisessa kirkossa jo itsenäistymistä edeltäneistä vuosista alkaen.

Uusvenäläiset saapuivat Neuvostoliiton hajottua. Ortodoksiseen kulttuuriin kuuluu slaavilaisuutta ja venäläisyyttä. Repo muistuttaa, että venäläisen sielunmaisemaa on vaikea hahmotella ilman slaavilaisuutta ja ortodoksisuutta. “Muinaiskirkkoslaavi on myös Euroopan neljäs pyhä kieli heprean, kreikan ja latinan ohessa”.

Moni supisuomalainen mies on löytänyt uusvenäläisen naisen kautta ortodoksisuuden ja slaavilaisuuden. Ortodoksisuus ei ole irtaantumista eurooppalaisuudesta: suomalaiset olivat jopa eurooppalaisempia kauan sitten, kun yhteys oli kiinteä Pietariin. Karjala oli lähellä Euroopan keskusta. “Seurakunta voi erinomaisesti toimia yhdistävänä sateenvarjona eri kansalaisuuksien välillä. Toisaalta kansalliskulttuuri ja nationalismi voivat olla samaan aikaan niin siunaukseksi, vaaraksi kuin kiroukseksi”.

Ensikokemukset venäläisiin tulivat jo pikkupoikana, kun hän oli vanhojen emigranttivenäläisten “lellipoika, joka paijattiin piloille”. “Samanaikaisesti minulla oli kokemus myös yksinkertaisesta karjalaisesta hurskaudesta. Venäläisten ja karjalaisten välinen ristiriita häiritsi minua hieman, vanhavenäläiset olivat aristokratiaa, karjalaiset siirtolaiset olivat taas tavallista, köyhää rahvasta. Mutta ortodoksinen usko voi myös yhdistää. Usko tekee kaikki tasa-arvoisiksi”. Mitro Repo kertoo saaneensa isänsä Tapani Revon perintönä huimaavaksi voimavaraksi seurakunnan moninaisuuden, monikulttuurisuuden ja monikielisyyden. Mitro tahtoisi suomalaisen yhteiskunnan ovien olevan avoimet uusille jäsenille. Ortodoksinen seurakunta tarjoaa maahanmuuttajille luonnollisen tavan integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen demokratiaan.

Kaikki eivät tunnista uusvenäläisten ortodoksista eetosta. Venäläiset mainitaan usein vähemmän kauniissa yhteyksissä. Repo kertoo ymmärtävänsä, että ortodoksien pitäisi itsekin nähdä vaivaa tulkitakseen merkityksiä länsimaiselle terminologialle. Aina ei ole osattu hahmottaa oikein ortodoksista sielunmaisemaa. Itse ortodoksisen kirkon isä löysi 32-vuotiaana pappina uudestaan venäläiset, kun hänestä tuli slaavilaisten palvelusten toimittaja. “Puolitoista vuotta toimitin slaavilaisia palveluksia säännöllisesti. Oli pakko oppia kieli. Olisivatpa työtoverit tienneet tehtäviä jaettaessa, että sain palvella toinen toistaa kauniimpia slaavilaisia naisia! Monesti sai tuntea lähes huimausta slaavilaisten naisten parfyymien tuoksuessa”.

Isä Mitro Repo ei ole tosikko. Ehkä valoisuus ja leikkisyys selittävät myös suosiota kirkossa, mediassa ja yritysten konsulttinakin. Huumori ei ole merkki pehmeydestä ja pinnallisuudesta, vaan elämän arvostuksesta, jossa kovat arvot ovat ihmisenä oleminen, syntymä ja kuolema.

Liiketoiminta tarvitsee kasvot
Mitro Repo kertoo kärsineensä vähäisestä kroonisesta rytmihäiriöstä lapsesta alkaen, mutta vasta hurja elämäntahti, omaishoitajana väsymys ja pettymykset eräissä ihmissuhteissa johtivat vakaviin ongelmiin, ensin flimmeriin ja sitten korjaavaan hoitotoimenpiteeseen. Kohtalona oli vain ensimmäinen epäonnistunut rutiinitoimenpide tuhannesta. “Kuolin, mutta minut saatiin herätettyä” luonnehtii Repo vakavuutta. Lääkärit kauhistuivat työtapaturmaansa. “Kaksi viikkoa myöhemmin jouduin vielä rauhoittelemaan lääkäreitä. Hyväksyin itse kuoleman rauhallisena. ´Heittäkää pois kaikki maalliset huolet´, laulamme liturgiassa”. Oman ylpeyden kohtaaminen oli itse asiassa vaikeinta; “kun parhaassa vireessä jouduin toisten varaan”.

Ensimmäisessä julkisessa esiintymisessä leikkauksen jälkeen eräs talouslehti pyysi isä Repoa paljastamaan lankeemuksensa niin kuin pääministeri ja eduskunnan puhemies olivat jo tehneet. “Kerroin suurimmaksi lankeemuksekseni oman kaikkivoipaisuuteni. ´Uskoin nöyrästi, mutta väärällä tavalla´”.
Vähän myöhemmin koulutustilaisuudessa eräs vuorineuvos lopetti talouspuheensa ja johdatti pappia puhumaan “pehmeistä arvoista”. “Eikö raha ole aika pehmeä arvo koviin arvoihin verrattuna: niitä ovat elämän ja kuoleman kysymykset”, Mitro Repo kertoo ärsyyntyneensä. “Tarkoitan tuotannon maksimoimista heppoisaksi arvoksi, johon verrattuna ihminen, hänen syntymänsä ja kuolema, ovat kovia arvoja!”

Mitro Repo on toiminut muun muassa Finpron ihmiskuvakonsulttina (2005). Hän luonnehtii itseään etuoikeutetuksi papiksi, koska on saanut esiintyä eri ammattiryhmille. Liiketoiminnan oikeaan osaamiseen tarvitaan kasvoja ja ihmisen tuntemusta. “Muuttunut kaupallisuus ja globalisoitunut maailma voi olla häikäilemätön. Pahin on persoonattomuus. Näin kaupallisuus on onnistunut muuttamaan ihmiskuvaammekin”. Isä kertoo venäläisen klassisen kirjallisuuden esimerkkejä, joissa pohditaan “mitkä kasvot näkyvät ihmisten kasvojen takaa”. “Ovatko nuo kasvot ihmistä rakastavat vai misantroopin eli paholaisen, ihmisen vihaajan, kasvot?”
“Ihminen ei ole vain työn suorittaja. Ihmisen pitäisi löytää uudestaan oma arvonsa. Esimiehen rohkeus on nöyryyttä ja rohkeutta olla ihminen - ihmis-alamaisille, paljastaa itsensä. Jos sinä voit aidosti hyvin, se ei voi olla keneltäkään pois. Ihanteellisessa työyhteisössä tiedostetaan, että kaikki ovat samaan aikaan toinen toistensa esimiehiä, ja alamaisia. Suhtaudummeko valtaan valtana vai kutsumuksena”.

Kun työ on despootti, olemme kasvottomien markkinavoimien alla. Mitään todellista ei ole ilman ihmisyksilöä ja inhimillisyyttä. “Tekijä yksin antaa työlle mielen, sielun ja hengenkin. Työelämä on illusorinen käsite. Ei työllä ole omaa erillistä elämää. Elämä kätkeytyy tekijöihin. Siksi puhunkin mieluummin elämäntyöstä kuin työelämästä.”.
Repo antaa kritiikkiä Pohjoismaissa ja suomalaisen bisneksen takana vallitsevaa pragmatismia kohtaan, jota harjoitetaan joskus ihmisyyden kustannuksella. “Kun menemme itään tai etelään, löytyy hätä ihmisestä uudestaan. Pragmatistin, despootin, kasvot ovat ihmisvihaajan kasvot, ja ne ovat vakava haaste meille”.
 


Juha Molari
molari@kauppatie.com