Venäjän vienti näkyy myös mainostoimistossa

Suomalais-venäläisen kauppakamarin barometri syys-lokakuussa 2005 tutki, että Venäjän markkinat vetävät suomalaisia yrityksiä huipputuloksiin. Taloustutkimuksen tekemään kyselyyn vastasi 299 suomalaisyrityksen päällikkö- ja johtavassa asemassa olevaa henkilöä. Tutkimukseen vastanneista 60 % ilmoitti yrityksensä positiivisesta kasvusta ja tulevaisuuden odotuksista Venäjän markkinoilla.

Lähes kaksi vuotta on kulunut. Sama tahti jatkuu. Suomalais-venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Mirja Tirin mukaan venäläisten ostovoima kasvaa edelleen ja samoin suomalaisten yritysten vienti maahan (Finnvera info, 1/2007).
Suomalaiset tietävät jo, miten Venäjän markkinoilla toimitaan. Mutta miten suomalainen mainostoimisto voi tukea Venäjän vientiä harjoittavia yrityksiä?

Teollisuuden tuntemus ja pitkät asiakassuhteet

- Myös mainostoimiston on reagoitava Venäjän kaupan positiivisiin tulevaisuuden näkymiin, jotta suomalaiset yritykset saavat vakiinnutettua hyvät asemat itänaapurimme markkinoilla, kertoo Vammalassa pääpaikkaansa pitävän mainostoimisto JPS-mainoksen toimitusjohtaja Jari Sundgrén.
Sundgrénin mukaan mainostoimiston erikoistuminen tietyn alan markkinointiviestintään ja mainontaan on yksi tärkeä tekijä siinä, että valmiudet Venäjän markkinoille menevän yrityksen mainontaan säilyvät.
- Asiakkaan toimiala tulee tuntea perinpohjaisesti. Mielestäni vasta sen jälkeen mainostoimisto voidaan kokea tueksi ja turvaksi ulkomaan markkinoillekin mentäessä, Sundgrén painottaa.

Tarvittavat resurssit hankittu

Venäjän kaupan positiivinen kehitys näkyy teollisuuden alaan erikoistuneen mainostoimiston jokapäiväisessä työssä.
- Asiakkaistamme yhä useammat ja entistä pienemmätkin yritykset ovat aloittaneet viennin Venäjälle tai ainakin ovat hyvissä aikeissa tehdä konkreettisia toimia. Lisääntynyt kiinnostus Venäjän kauppaa kohtaan on kasvattanut myös markkinointiviestinnän osaamisen tarvetta nimenomaan Venäjän markkinoita silmällä pitäen, painottaa JPS-mainoksen tutkimusjohtaja Katri Tanni.
- Esimerkiksi iso asiakkaamme, joka on kansainvälisesti tunnettu pallo- ja läppäventtiileiden valmistaja, on saavuttanut erinomaisen aseman Venäjän ja Itä-Euroopan markkinoilla. Me mainostoimistona tuemme tätä kehitystä ja osaltamme varmistamme teollisuuden työpaikkojen pysymisen Suomessa, Tanni tähdentää.
- Pysyäkseen mukana ja tukeakseen asiakkaiden tulevaisuuden kasvua, mainostoimistolla pitää olla resurssit, joita asiakkaat tarvitsevat. Tämän vuoksi omaan toimistoomme on tulossa Venäjän ja Itä-Euroopan alueen kieliin erikoistunut tekninen dokumentoija.
Lisäksi asiakkaan harjoittama idän kauppa vaatii mainostoimistolta tutkimustoiminnan hallintaa, analysointikykyä sekä kielitaitoa kaupan alalta yleensäkin, hän jatkaa.


Katri Tanni