Suomalais-venäläisen kauppakamarin barometri syys-lokakuussa 2005 tutki, että
Venäjän markkinat vetävät suomalaisia yrityksiä huipputuloksiin.
Taloustutkimuksen tekemään kyselyyn vastasi 299 suomalaisyrityksen
päällikkö- ja johtavassa asemassa olevaa henkilöä. Tutkimukseen vastanneista
60 % ilmoitti yrityksensä positiivisesta kasvusta ja tulevaisuuden
odotuksista Venäjän markkinoilla.
Lähes kaksi vuotta on kulunut. Sama tahti jatkuu. Suomalais-venäläisen
kauppakamarin toimitusjohtaja Mirja Tirin mukaan venäläisten ostovoima
kasvaa edelleen ja samoin suomalaisten yritysten vienti maahan (Finnvera
info, 1/2007).
Suomalaiset tietävät jo, miten Venäjän markkinoilla toimitaan. Mutta miten
suomalainen mainostoimisto voi tukea Venäjän vientiä harjoittavia yrityksiä?
Teollisuuden tuntemus ja pitkät asiakassuhteet
- Myös mainostoimiston on reagoitava Venäjän kaupan positiivisiin
tulevaisuuden näkymiin, jotta suomalaiset yritykset saavat vakiinnutettua
hyvät asemat itänaapurimme markkinoilla, kertoo Vammalassa pääpaikkaansa
pitävän mainostoimisto JPS-mainoksen toimitusjohtaja Jari Sundgrén.
Sundgrénin mukaan mainostoimiston erikoistuminen tietyn alan
markkinointiviestintään ja mainontaan on yksi tärkeä tekijä siinä, että
valmiudet Venäjän markkinoille menevän yrityksen mainontaan säilyvät.
- Asiakkaan toimiala tulee tuntea perinpohjaisesti. Mielestäni vasta sen
jälkeen mainostoimisto voidaan kokea tueksi ja turvaksi ulkomaan
markkinoillekin mentäessä, Sundgrén painottaa.
Tarvittavat resurssit hankittu
Venäjän kaupan positiivinen kehitys näkyy teollisuuden alaan
erikoistuneen mainostoimiston jokapäiväisessä työssä.
- Asiakkaistamme yhä useammat ja entistä pienemmätkin yritykset ovat
aloittaneet viennin Venäjälle tai ainakin ovat hyvissä aikeissa tehdä
konkreettisia toimia. Lisääntynyt kiinnostus Venäjän kauppaa kohtaan on
kasvattanut myös markkinointiviestinnän osaamisen tarvetta nimenomaan
Venäjän markkinoita silmällä pitäen, painottaa JPS-mainoksen tutkimusjohtaja
Katri Tanni.
- Esimerkiksi iso asiakkaamme, joka on kansainvälisesti tunnettu pallo- ja
läppäventtiileiden valmistaja, on saavuttanut erinomaisen aseman Venäjän ja
Itä-Euroopan markkinoilla. Me mainostoimistona tuemme tätä kehitystä ja
osaltamme varmistamme teollisuuden työpaikkojen pysymisen Suomessa, Tanni
tähdentää.
- Pysyäkseen mukana ja tukeakseen asiakkaiden tulevaisuuden kasvua,
mainostoimistolla pitää olla resurssit, joita asiakkaat tarvitsevat. Tämän
vuoksi omaan toimistoomme on tulossa Venäjän ja Itä-Euroopan alueen kieliin
erikoistunut tekninen dokumentoija.
Lisäksi asiakkaan harjoittama idän kauppa vaatii mainostoimistolta
tutkimustoiminnan hallintaa, analysointikykyä sekä kielitaitoa kaupan alalta
yleensäkin, hän jatkaa.
Katri Tanni |