Suomalais-Venäläisen kauppakamarin yritysneuvoja Anne Pajalin lausahtaa
Optio-lehdessä 15.3.2007, että Perm alueella on nyt ”jostakin syystä” kova
kiinnostus suomalaisiin tuotteisiin.
Suomalaisten maine on kasvanut siellä kovaksi.
Venäjän kauppatie –lehdelle Perm ei tule yllätyksenä. Lehtemme on
toteuttanut Permissä osoitteellista täsmäjakelua yli kahdelle tuhannelle
yritykselle. Verkkolehden datsha.com sivustoilla on myös monta viittausta
Permin ja Suomen mahdollisuuksiin. Nämä sivustot löytyvät välittömästi
internetin hakukoneista venäjänkielisin hakusanoin. Permin yrittäjät
yrittävät myös omatoimisesti “googlettaa” jotakin Suomeen liittyvää ja
löytävät Venäjän kauppatie –lehden ja Datshan verkkolehden. On luonnollista,
että Suomen kuva kirkastuu alueen yrittäjille. Perm-jakelusta on tiedotettu
sekä suomeksi että venäjäksi.

Venäjän kauppatie –lehti on venäläisten keskuudessa tunnetuin pohjoismainen
lehti, tunnetumpi Venäjällä kuin Suomessa. Venäjän kauppatie –lehden
(venäjäksi: “Suomen kauppatie”) etuna on myös erottuva nimi, joka edistää
selvää Suomi-brandia suomalaisten yrittäjien hyväksi. Suomalaiset Venäjälle
suuntautuvat pikkumediat tekevät usein sen virheen, että käyttävät
tuotenimeä, jonka jo venäläinen osapuoli omistaa. Riskit lisääntyvät eikä
Suomi-brandi myöskään muodostu mainostavien yrityksiä avuksi
havaittavuudelle Venäjän suurilla markkinoilla.
Perm on miljoonakaupunki Kamajoen varrella Uralvuoriston Itäisimmässä
Euroopassa. Koko Permin hallintoalueen asukasluku on 3 miljoonaa.
Täsmäjakelu sattuu erittäin hyvin Permin omiin tavoitteisiin, joita on
kaupungissa kehitelty jo pari vuotta. Vuonna 2004 kaupungin hallinto kehitti
iskulauseen ”Eurooppa alkaa Permistä” sekä markkinointiohjelman.
Perm koki tärkeäksi rakentaa liiketoimintasuhteita länsimaisiin yrityksiin.
Venäjän kauppatie –lehti on vastannut ensimmäisenä mediana olemassaolevaan
kysyntään. Kaupungissa on virinnyt innostus suomalaisia tuotteita kohtaan.
Perm ajattelee, että “ensin tulee Suomi ja sitten vasta muut” (Pajalin,
Optio 15.3.2007).
Juha Molari |