Suomalainen asiantuntija ihmettelee:
Miljoonakaupunki Perm elää Suomi-innossa

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin yritysneuvoja Anne Pajalin lausahtaa Optio-lehdessä 15.3.2007, että Perm alueella on nyt ”jostakin syystä” kova kiinnostus suomalaisiin tuotteisiin.
Suomalaisten maine on kasvanut siellä kovaksi.

Venäjän kauppatie –lehdelle Perm ei tule yllätyksenä. Lehtemme on toteuttanut Permissä osoitteellista täsmäjakelua yli kahdelle tuhannelle yritykselle. Verkkolehden datsha.com sivustoilla on myös monta viittausta Permin ja Suomen mahdollisuuksiin. Nämä sivustot löytyvät välittömästi internetin hakukoneista venäjänkielisin hakusanoin. Permin yrittäjät yrittävät myös omatoimisesti “googlettaa” jotakin Suomeen liittyvää ja löytävät Venäjän kauppatie –lehden ja Datshan verkkolehden. On luonnollista, että Suomen kuva kirkastuu alueen yrittäjille. Perm-jakelusta on tiedotettu sekä suomeksi että venäjäksi.

 



Venäjän kauppatie –lehti on venäläisten keskuudessa tunnetuin pohjoismainen lehti, tunnetumpi Venäjällä kuin Suomessa. Venäjän kauppatie –lehden (venäjäksi: “Suomen kauppatie”) etuna on myös erottuva nimi, joka edistää selvää Suomi-brandia suomalaisten yrittäjien hyväksi. Suomalaiset Venäjälle suuntautuvat pikkumediat tekevät usein sen virheen, että käyttävät tuotenimeä, jonka jo venäläinen osapuoli omistaa. Riskit lisääntyvät eikä Suomi-brandi myöskään muodostu mainostavien yrityksiä avuksi havaittavuudelle Venäjän suurilla markkinoilla.

Perm on miljoonakaupunki Kamajoen varrella Uralvuoriston Itäisimmässä Euroopassa. Koko Permin hallintoalueen asukasluku on 3 miljoonaa. Täsmäjakelu sattuu erittäin hyvin Permin omiin tavoitteisiin, joita on kaupungissa kehitelty jo pari vuotta. Vuonna 2004 kaupungin hallinto kehitti iskulauseen ”Eurooppa alkaa Permistä” sekä markkinointiohjelman.
Perm koki tärkeäksi rakentaa liiketoimintasuhteita länsimaisiin yrityksiin. Venäjän kauppatie –lehti on vastannut ensimmäisenä mediana olemassaolevaan kysyntään. Kaupungissa on virinnyt innostus suomalaisia tuotteita kohtaan. Perm ajattelee, että “ensin tulee Suomi ja sitten vasta muut” (Pajalin, Optio 15.3.2007).

Juha Molari