Venäjä voisi lisätä turismia

Venäläisiä turisteja on merkittävässä määrin jo kaikkialla maailman matkailukohteissa. Myös Venäjä itse on kiinnostava matkailukohde. Pietarissa Nevan ympäristön lumo koskettaa väistämättä viileää suomalaistakin. Venäjälle suuntautunut matkailu on huomattavasti lisääntynyt vuosittain. Venäjän matkailun kehitystä häiritsevät edelleen valitettavan monet muotovaatimukset ja epäkohdat.

 



Venäjä on halunnut viisumisäädösten poistamista, mutta eräät EU:n valtiot mukaan lukien Suomi on kokenut tarpeelliseksi säilyttää viisumit. Viisumit voi saada kohtuullisen vaivattomasti hyvien matkatoimistojen avustuksella. Viisumit täytyy kuitenkin rekisteröidä Venäjällä kutsuvan organisaation luona kolmen päivän kuluessa. Ongelma voi olla ilmeinen, jos matkailija ei asu hotellissa. Jos viisumi on koko vuodeksi, ei ole erikoista, että kutsuva organisaatio on jo kadonnut vuoden kuluessa.

Tuossa tapauksessa neuvokkaalle matkailijalle jää ainoaksi keinoksi U-käännös rajalla kolmen päivän kuluttua, mikäli viisumi on monikertaviisumi. Lyhyen loman käyttäminen kutsuvan organisaation etsimiseen on perin turhauttavaa. Tärkeää ei olekaan lopulta viisumin edullinen ostohinta Suomessa, vaan viisumille kutsun esittäneen yrityksen kunniallisuus Venäjällä. Suomeen tulevat venäläiset eivät joudu kuvattuun viisumin rekisteröimisoperaatioon.

Venäjälle matkustava suomalainen saattaa vihastua ensimmäistä kertaa jo suomalaisessa linja-autossa. Istahdin Helsingin Kampin terminaalissa suomalaiseen linja-autoon neljäs päivä heinäkuuta. Vieressäni istui venäläinen vaimoni. Minulta matkanjohtaja vaati 1492 ruplaa tai vastaavan määrän euroja. Vaimoni pääsi 1051 ruplan hinnalla. Suomen laki ei tunne oikeutta rodullisesti, kielellisesti tai kansallisesti syrjivään hinnoitteluun. Yhtiöstä selitettiin, että kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva alennuskampanja.
Pietarista Ligovski Prospektilta lähtee joka ilta lukuisia linja-autoja ja mikrobusseja Helsinkiin. Useat näistä busseista mainostavat myös Venäjän kauppatie –lehdessä. Nyt saapuminen toteutui demokraattisesti yhdenvertaisin hinnoin venäläisessä mikrobussissa, joka toi jopa kotipihalle saakka. Hintakin oli vain neljäsosa suomalaisbussin suomalaishinnasta.

Seuraava matka Pietariin ei sekään toteutunut ilman ongelmia. Ensiksi suomalaiset rajaviranomaiset katsoivat epäluuloisesti monitoriaan ja pyysivät rekisteriotteen. Matka toki jatkui omalla autolla. Sama epäluuloinen katse ja kysymys toistui paluumatkalla Suomeen. Venäjän raja ylittyi vaivattomasti, koska olin ostanut etukäteen auton rekisteröintimaksun. Olin kirjoittanut myös kaikki paperit jo etukäteen. Kaikesta huolimatta on vaikea ymmärtää raja-aseman monen kioskin hidasta järjestelmää. Vähän raja-aseman ja monen passitarkastuksen jälkeen pääsen matkaan.

Tiedän kokemuksesta, että miliisi valvoo maantietä pian raja-aseman jälkeen. Nopeusrajoitus oli ilmeisen selvästi 90 km/h, mutta siitä huolimatta miliisi pysäytti. Hänen mukaansa nopeus olisi pitänyt olla 70 km/h. Saan 100 ruplan sakon, jota ei sunnuntaina voi maksaa Viipurissa, vaan täytyy maksaa kuukauden kuluessa arkipäivänä, jotta viisumin kanssa ei tulisi ongelmia. Maksu täytyy suorittaa Viipurin miliisille. Käyn arkipäivänä etsimässä Sberpankin toimistoa, jota Viipurissa kutsutaan vanhahtavasti yhä Sberkassaksi. Maksan pienen komission, koska miliisillä ei ole sopimusta pankin kanssa.

Maksan myös vähän kirjoitetusta paperista. Sen jälkeen etsin Zerox-kopiokoneen ja maksan kopiosta. Lopulta etsin syrjäisen miliisiaseman, jonne toimitan kopiot maksusta. Venäjää osaamattoman ihmisen olisi ollut vaikea löytää näitä paikkoja. Kotiin palatessa tarkistin, että olin oikeassa ja miliisi sai 3 euroa väärällä tuomiolla.

Tiedustelin miliisitoimistossa sakkojen suuruutta: ylinopeussakko on porrasteinen. Yli 60 km/h –ylinopeudesta otetaan kortti arestiin. Jos ylinopeus on 10–20 km/h, sakko on 100 ruplaa. Jos ylinopeus on 20–40 km/h, sakko on 300 ruplaa eli alle 10 euroa. Jos ylinopeus on 40–60 km/h, sakko on 1000–1500 ruplaa. Monet yrittävät toki hoitaa nämä maksut miliisin taskuun, jotta välttäisivät kuvatut turistin vaikeudet maksun suorittamisessa.

Kun tulen Suomeen, odotan Torjanofkan raja-asemalle pääsyä vähän yli tunnin. Jostakin syystä autojonot vain eivät liikkuneet. Sää oli kaunis ja ihmiset humoristisia, joten Venäjän matkailusta saatoin nauttia vastoinkäymisistä huolimatta. Venäjän turismissa on kuitenkin yhä kehittämismahdollisuuksia.


Juha Molari