Elokuun lopussa Suomen tullin julkaisemista tiedoista ilmenee, että vuonna
2007 huhti-kesäkuun aikana itään suuntautuneen transitoviennin tonnimäärä
kasvoi 28 % verrattuna edellisen vuoden toiseen vuosineljännekseen.
Transitona vietiin lähes 871 tuhatta tonnia tavaroita, josta Vaalimaan
kautta kulki 568 tuhatta tonnia - viidennes enemmän kuin vastaavana
ajankohtana 2006.
Nuijamaan kautta kuljetettiin 192 tuhatta tonnia, eli kolmannes enemmän kuin
viime vuonna. Imatran kautta vietiin 111 tuhatta transitotonnia, mikä oli
kaksinkertainen määrä vuoden 2006 toiseen vuosineljännekseen.

Itärajan ylittäneiden transitokuljetuserien määrä kasvoi kolmanneksen ja oli
miltei 77 tuhatta kappaletta. Transitoliikennemäärät ovat kasvaneet kaikilla
ylityspaikoilla.
Autoja vietiin transitona noin 260 tuhatta tonnia, missä oli 31 %:n kasvua
vuoden 2006 toiseen neljännekseen. Muiden koneiden ja laitteiden
transitovienti kasvoi miltei 58 %:lla, lähes 88 tuhanteen tonniin. Kemian
teollisuuden tuotteita vietiin transitona noin 58 tuhatta tonnia (lähes 7
%:n kasvu vuoteen 2006). Elintarvikkeiden transitovienti kohosi 73 tuhanteen
tonniin (yli 8 %:n kasvu). Myös metsäteollisuuden tuotteiden transitovienti
kasvoi hieman ja oli lopulta noin 35 tuhatta tonnia.
Transitokuljetusten arvioitu arvo vuoden 2007 toisella vuosineljänneksellä
oli 7 miljardia euroa - miltei kolmanneksen kasvu vuoteen 2006. Venäjä vetää
tavaraa usean miljardin arvosta enemmän kuin vuosi sitten!
Autojen transitoviennin arvo oli vähän yli 2,3 miljardia euroa, jossa oli
noin kolmanneksen kasvu verrattuna huhti-kesäkuuhun 2006. Koneiden ja
laitteiden transitovienti kasvoi noin 367 miljoonalla eurolla päätyen noin
miljardiin euroon. Selvää kasvua oli myös tekstiilien, vaatteiden ja
jalkineiden transitoviennissä (noin 323 miljoonaa euroa). Radio-, televisio-
ja tietoliikennelaitteiden transitovienti kasvoi noin 578 miljoonaan euroon.
Lääkekemikaalien ja lääkintätuotteiden transitovienti (230 miljoonaa euroa)
kasvoi 14 %. Kodinkoneiden, työkalujen ja elintarvikeryhmässä lihan ja
lihatuotteiden transitovienti supistui verrattuna vuoden 2006 samaan
ajanjaksoon.
Kaikista transitokuljetuseristä yli 40 % saapui Suomeen Kotkan kautta, joka
on tärkein transitokuljetusten saapumistullitoimipaikoista. Hangon osuus
transitoeristä oli vähän yli viidennes. Transitona vietyjen autojen
lähtötullitoimipaikoista tärkein oli Hanko, jonka osuus oli yli 50 %. Kotkan
osuus oli miltei 40 %.
Juha Molari |