Joskus vaikuttaa siltä, että läntisessä Euroopassa ja Suomessa olisi helpompi
rakastaa Venäjää, jos venäläiset kulkisivat huopatossuissa ja ajaisivat
onnellisten sattumien jälkeen aina luotettavalla, vanhalla Ladalla.
Automerkki ei ole kadonnut katukuvasta, mutta katukuva on monipuolistunut.
Erkki Jokinen kirjoitti palkitussa Idänkohtaus-teoksessaan (2005) surullisen
koomisesta tapauksesta, miten suomalaiset hyväntekijät toivat parittomia
kenkiä köyhien venäläisten avuksi. Aivan uudenlainen Venäjä tulee ilmi
Venäjän suurimman kulutus- ja tutkimuslaitoksen (Romir) julkaisuista vuoden
2007 ajalta. Uudet raportit kertovat ostamisesta hullaantuneista
venäläisistä.

Onnellinen ja yksilöllinen
Maaliskuun lopulla (2007) trendituotteiden messuilla
Romir-tutkimuskeskuksen vanhempi tutkija Anna Poltava paljasti tulokset
Venäjän muotiviikon kävijöistä. Nämä ihmiset olivat sanoneet kohottavansa
“omaa henkeä” ostamisten avulla. Ostamisen avulla lievitettiin myös
stressiä. Hienoille naisille ostaminen oli huvittelua. Ostaminen toimi myös
palkintona. Ostaminen antoi nautinnon. Ostaminen oli viihtyisä
ajanviettotapa. Vain 2% vastanneista sanoi, että myyjättären neuvolla oli
merkitystä ostopäätökseen. Joka viides kiinnitti erityistä huomiota
tuotemerkkiin. Tutkijan mukaan tyylikäs nainen on nykyään älykäs, korkeasti
koulutettu, itsenäinen. Tämä nainen huolehtii itsestään, täydellisestä
tyylistään vaatteissa ja käytöksessään. Hänelle on merkittävää oma
yksilöllisyys
Romir-tutkimustoimisto (28.4.2007) haastatteli yli tuhatta moskovalaista
vuoden 2007 alussa. 28% vastanneista painotti, että he ovat aivan varmasti
onnellisia! 37 % koki itsensä pikemmin onnelliseksi kuin surulliseksi. Vain
9% ilmoittautui pikemmin onnettomaksi kuin onnelliseksi, ja 1 % erittäin
surulliseksi. Kaiken kaikkiaan onnellisia moskovalaisia oli 2/3 pääkaupungin
väestöstä.
Onnellisten osuus oli huomattavan korostunut 16–44 vuotta vanhojen
henkilöiden keskuudessa, mutta toki kaikissa ikäryhmistä 16 vuotta vanhoista
vanhoihin eläkeläisiin asti oli onnellisuus tyypillisempi tunnetila kuin
epäonni. Huippujohtajista 82% ilmoitti itsensä onnelliseksi, kun taas
työläisistä 57%. Onnellisuuden tunne lisääntyi tulojen myötä. Hyvin
toimeentulevista 71% oli onnellisia, kun taas alhaisella toimeentulolla
kamppailevista moskovalaisista onnellisia oli vain joka toinen. Hyvän
toimeentulon rajaksi luettiin yli 15.000 ruplan (noin 500 ˆ) kuukausitulot
(netto).
Länsieurooppalaista ja suomalaista mediakuvaa piti tarkistaa taas uudestaan
kriittisesti kesällä 2007, kun Venäjän suurimman kulutus- ja
taloustutkimuslaitoksen tulokset tulivat julki. Romir (19.4.2007) otsikoi
raporttinsa puhuttelevasti: ”Keikarit ja muoti-ihmiset vaihtoivat Mersun
Bentleyhin ja Jaguariin.” Nämä venäläiset tuhlaavat kulutukseen
yksilöllisen, ylellisen elämäntapansa saavuttamiseksi.
Heistä kerrotaan liian vähän ja liian harvoin valoisasti suomalaisessa
mediassa. He etsivät huviloita, joissa nauttia elämästä. He tahtovat
yksilöllistä arvokkuutta palvelussa ja kuluttamisessa.
Autoja, vaatteita ja taloja
Venäjän muotiviikon haastatteluun osallistuneista puolet oli
26–35 –vuoden iässä. Miehet olivat yllättävän innokkaasti tutkimassa muodin
trendejä (56% vierailijoista). Hyvin toimeentuleva venäläinen mies on
kiinnostunut vaatetuksesta. Haastatellut ihmiset seurasivat muotitrendejä
laajasti. Muotiviikon vierailijat lukivat innokkaasti mainoksia, eivät
pelkästään vaatteista ja kengistä, vaan myös kaikista muistakin ylellisen
elämäntavan tuotteista – autoista (48%), taloista (26%), koruista ja
kelloista (48%).
Muotiviikolla olivat läsnä kaikki tunnetut venäläiset vaatesuunnittelijat.
Tyyliään intohimoisesti hoitavat vierailijat eivät korostaneet itse
tuotemerkin ratkaisevuutta ostopäätöksessä: tärkeintä on, että “vaatteet
sopivat täydellisesti” (72%). Tutkimuksessa vahvistui aiempi tulos, että
venäläinen kuluttaja arvostaa yksilöllisyyttä.
Kolmasosa nimesi Dolce&Gabbanan muodin kärkinimeksi ja John Galiano kohosi
toiselle sijalle. Venäläisistä vaatesuunnittelijoista suosituimmat olivat
Valentin Judashkin ja Vjacheslav Zaitsev. ”Tyylikäs venäläinen kävelee
Baldininin tai Fabin kengissä, kun vuonna 2006 hän käytti Guccia. Hänellä on
Nokian puhelin. - - Tupakointi ei ole enää muodikasta. - - Hän ei aja enää
Mersulla, kuten vuonna 2006, vaan nyt hänellä on BMW, Bentley tai Jaguar”
(19.4.2007 Romir).
Juha Molari |